Selecteer een pagina

Het einde van 2012 nadert en de grootste spelers van de ERP softwaremarkt, Oracle en SAP, zien hun lange rivaliteit uitgroeien tot een patstelling terwijl ze geconfronteerd worden met een gemeenschappelijke groep vijanden in de vorm van een nieuwe reeks ERP verkopers die werken met de cloud. Enkele van deze verkopers zijn Workday en NetSuite.

Frank Scavo, president van het adviezenfirma Strativa, zei: “Het oude geschil tussen SAP en Oracle wordt als het ware uitgeroepen tot een gelijkspel. De ware strijd is nu de oude spelers tegen de nieuwe spelers en elke indicatie geeft aan dat de nieuwe spelers winnen.”

Scavo zei: “Hoewel de omzet van de nieuwere ERP bedrijven veel minder is dan die van SAP en Oracle, groeien de kleinere bedrijven veel sneller in percentage.”

Oracle, SAP en andere grote spelers zoals Infor, Epicor en Microsoft Dynamics, zijn ertoe overgegaan om klanten enkele cloud implementatie opties te bieden voor ERP.

Forrester Research analist Chine Martens zei dat er binnen dit alles een debat is ontstaan onder ERP klanten: “Blijf ik bij het oude en accepteer ik alle zaken die mij ongelukkig maken, of stap ik over?”

Hoewel de producten van Oracle en SAP het voordeel hebben van tientallen jaren productontwikkeling, wat resulteert in diepe functionaliteit die door vele industrieën gaat, kunnen cloud ERP verkopers snellere implementaties bieden, pijnloze upgrades en verbeteringen beloven en een betere algemene inzage in de software ontwikkelen door functionaliteiten zoals sociale samenwerking en analyse.

SAP plaatst zijn algemene Business Suite voor grote ondernemingen als een op locatie kern ERP systeem, terwijl er ook add-on SaaS applicaties en de Business ByDesign suite voor middelgrote bedrijven en afdelingen van grotere bedrijven worden aangeboden. Oracle aan de andere kant, heeft de cloud implementatie optie toegewezen aan zijn nieuwe Fusion Applicaties terwijl er wordt benadrukt dat klanten een stapsgewijze aanpak kunnen hanteren bij het aannemen van Fusion.

In beide gevallen heeft de strategie volgens Martens een bepaald risico. Hij zei: “Wanneer je jouw klanten stimuleert om te kijken naar aanvullende software, open je jezelf ook voor competitie van andere verkopers.”

Martens vervolgde: “Maar degenen die besluiten helemaal te gaan voor ERP in de cloud kunnen te maken krijgen met een nieuw raadsel in de vooruitgang, namelijk als ze moeten kiezen voor een enkele verkoper of als ze een suite moeten samenstellen met de beste SaaS componenten.”

Toch hebben sommige klanten bepaalde ERP componenten altijd de voorkeur gegeven. Denk bijvoorbeeld aan het grootboek, het werken in hun eigen datacenters en kiezen om over te stappen op Workday voor HCM (menselijk kapitaal beheer).

Over het algemeen lijkt het volgens Scavo duidelijk dat de gevestigde ERP verkopers gealarmeerd zijn. Hij zei: “Je kunt zien over wie Larry Ellison zich zorgen maakt door degene die hij bekritiseerd tijdens zijn themapresentaties. De Oracle CEO heeft reeds een tijdje potshots genomen tegen de CRM reus Salesforce.com, maar recentelijk heeft hij meer prikkelende kritiek geleverd op Workday. Hoewel hij het misschien nooit zal toegeven, kan het dat Ellison nu kwaad is op zichzelf. Workday zou niet bestaan als Larry Ellison PeopleSoft niet had gekocht. Die set heeft twee dingen gedaan, namelijk de mede oprichter van Workday, voormalige CEO van PeopleSoft Dave Duffield, een grote som geld geboden en een nieuw stuk papier. Nu is Workday de voornaamste bedreiging van Larry Ellison zijn PeopleSoft stemrecht.”

Er moet nog bewezen worden als Salesforce.com zelf ook een sprong zal nemen in ERP. Hoewel Salesforce.com recentelijk een medewerker prestatiebeheer applicatie heeft geïntroduceerd, genaamd Work.com, heeft het bedrijf meer centrale ERP functionaliteit overgelaten aan partners zoals Workday.

Salesforce.com heeft een investering gemaakt in Infor, die voornamelijk bekend staat om zijn op locatie ERP software maar snel richting de cloud gaat.

Voor ruw geschat 3 miljard Amerikaanse dollar in omzet, is Infor de grootste ERP verkoper in de industrie na SAP en Oracle. Hoewel er geen indicatie is al Salesforce.com zijn investering wil omzetten in een volledige inkoop van Infor, kan een dergelijke ontwikkeling een derde mega ERP verkoper creëren en de lijnen vervagen tussen de nieuwe en oude garde.