Selecteer een pagina

Internetbureau theFactor.e is niet langer in handen van Hanzevast Participaties. De nieuwe eigenaar is Marco de Jong, die al vijftien procent van de aandelen in handen had. Dit meldde het Dagblad van het Noorden onlangs. Hanzevast Participaties is een vol zusterbedrijf van beleggingsmaatschappij Hanzevast. Volgens Hanzevast is de verkoop van theFactor.e van strategische aard. Men zou zich in toenemende mate willen toeleggen op vastgoed en scheepsbouw.

Intern zal er niet veel veranderen bij theFactor.e, zo gaf De Jong te kennen. ‘Wat mij betreft blijft alles redelijk bij het oude’, zei hij in gesprek met het Dagblad van het Noorden. ‘Al wil ik niet als Fidel Castro door het leven. Zo noemen ze hier intern gekscherend. We zijn door de nieuwe situatie wel vrijer in het maken van keuzes, we kunnen nu over onze eigen toekomst beslissen.’

De Jong was al sinds 2006 leidinggevende bij theFactor.e, en had vijftien procent van de aandelen in handen. Om eigenaar te worden van het internetbureau moest hij geld lenen. Hierbij gaf hij aan geen hinder te hebben te ondervonden de banken. ‘Ik heb me nu in de schulden mogen steken bij de Friesland Bank om alle aandelen te kunnen kopen. Ik heb helemaal niks gemerkt van terughoudendheid bij de banken, want ik heb met meerdere banken gesproken en ze wilden stuk voor stuk deze transactie wel regelen.’

TheFactor.e is een bekende bij grote concerns en organisaties. Het ontwikkelt concepten en strategieën voor websites, en ontwerpt, bouwt en beheert ze ook. Zelfstandigheid staat vanaf nu hoog in het vaandel bij het internetbureau. ‘We gaan niet op zoek naar partners. Zelfstandig blijven is belangrijk. Op termijn gaan we kijken of we ons kunnen versterken, maar niet als onderdeel van een groot bedrijf’, zo betoogde De Jong.

Hanzevast was jarenlang eigenaar van theFactor.e, vanaf 2001. In deze periode werd de omzet vergroot naar zo’n zes miljoen euro, een vertienvoudiging. Op dit moment heeft het internetbureau tachtig mensen in dienst.