Recentelijk heeft IBM een aantal softwareonderdelen gebundeld in het ‘Smarter Commerce’-initiatief. Behalve dat deze ‘slimmere handel’-strategie softwareproducten gaat verkopen, moet de klant bij Smarter Commerce-oplossingen centraal staan van alle processen. Volgens IBM leidt dit tot nieuwe bedrijfsprocessen waarmee bedrijven de inkoop, marketing, verkoop en service van hun producten en diensten nog beter op elkaar kunnen afstemmen.

IBM heeft vorig jaar voor 2,5 miljard dollar aan softwarebedrijven die technologie leveren voor e-commerce overgenomen, volgens Marcel Holsheimer, marketing executive enterprise marketing management (emm) bij IBM. “Deze software valt nu onder het IBM Smarter Commerce-initiatief. Hierbij zegt IBM bedrijven met software en consultingdiensten te ondersteunen, onder andere op het gebied van online marketing en commerce, mobile marketing en social media.”

Unica

IBM’s Smarter Commerce is een combinatie van visie en software. Het initiatief bouwt verder op het WebSphere Commerce-platform, aldus Holsheimer. “Daarbij is nieuwe software aangekocht zoals Sterling Commerce, Unica en Coremetrics. IBM heeft Sterling Commerce gekocht voor het beheer van koopprocessen en de supply chain (business software integration). IBM kocht Coremetrics om het gedrag van klanten te analyseren (web analytics). Tot slot is Unica gekocht om marketingcampagnes op te zetten en uit te voeren en te meten (cross channel marketing). Bijvoorbeeld telecommarketing of e-mailmarketing. Zo kan een chief marketing officer grip houden op zijn marketingbudgetten.”

Bedrijven kunnen met al deze software niet alleen de klanttevredenheid verbeteren, maar ze behouden zo ook de loyaliteit, vervolgt Holsheimer. “Dat komt doordat activiteiten zoals verkoop, diensten en marketing dankzij de Smarter Commerce-software beter op elkaar zijn afgestemd. Dat geldt ook voor  processen op het gebied van productie, fulfillment en diensten. Hierbij moet snel worden ingespeeld op trends en veranderingen in de markt. Producten moeten daarop altijd in voorraad en snel beschikbaar zijn.”

IBM University

IBM zegt dat er over de hele wereld twee miljard internetgebruikers actief zijn. De internetgebruikers kopen steeds vaker online en het eerste bezoek aan een website is bepalend of die klant de website nog een keer zal bezoeken. Online bestellingen zijn dit jaar goed voor 119 miljard dollar omzet, aldus IBM. Door het gebruik van smartphones, notebooks en tablets wordt deze groep mensen steeds meer mobiel actief. Hierbij gebruikt men steeds vaker social media.

Holsheimer zegt dat opinies van klanten op social media sites zoals Facebook (zeshonderd miljoen gebruikers) en Twitter belangrijk zijn om te volgen. “Met cloud analytics software van IBM  kunnen organisaties de meningen van klanten over hun merk volgen en daarop  realtime inspelen met nieuwe diensten, producten, marketing en verkoopcampagnes. Eindgebruikers kunnen leren omgaan met de IBM-software door cursussen te volgen via de IBM University.”

Behalve IBM zijn er ook andere partijen die steeds meer software en diensten bieden voor e-commerce, waarbij verkoop- en marketingprocessen worden geautomatiseerd. Dat zijn onder andere  Microsoft, Oracle SAS en Adobe Systems. IBM zegt zich te onderscheiden als een end to end-leverancier. Wereldwijd heeft IBM tweeduizend grote klanten die gebruik maken van de Smarter Commerce-software.

IBM heeft zijn Smarter Commerce-initiatief voor businesspartners verder uitgebreid. Hun businesspartners hebben niet alleen ondersteuning bij verkoop, marketing en technische ondersteuning, maar zij hebben ook de mogelijkheid om kortingen te krijgen tot 50 procent bij verkoop van software en een nul procent financiering. Daarnaast is er het Smarter Commerce Solution Development Initiative: ontwikkeld voor het geven van industriespecifieke support bij verkoop en technische ondersteuning, klantgerichte workshops, toegang tot IBM’s wereldwijde innovatiecentra en verkoopondersteuning bij klantcontact. Voor regionale integrators, ISV’s en marketing service providers met IBM-software en -certificaten in retail, telecom, banken of consumentenproducten. Ook kunnen gecertificeerde partners gebruikmaken van de Smarter Commerce University.