Selecteer een pagina

Onlangs presenteerde softwareleverancier Infor,de productstrategie voor  de toekomst onder de naam Infor10. Alle nieuwe versies van alle ERP en andere supply chain-oplossingen zullen onder één en dezelfde userinterface komen. Deze centrale applicatie, ION geheten, wordt de centrale spil waarbinnen de complete workflow binnen een bedrijf wordt geregeld.

Gewend aan sociale media

Tijdens een plenaire presentatie in de congreszaal van cruiseschip SS Rotterdam toonde de Italiaanse Nederlander Massimo Capoccia van Infor hoe dit ION-product eruit ziet en werkt. “De grootste uitdaging voor leveranciers van bedrijfssoftware is de user experience. Consumenten zijn gewend aan sociale media waarop je makkelijk informatie kunt delen en websites als die van Amazon waarop je beoordelingen kunt achterlaten en automatisch de juiste gerelateerde informatie krijgt aangereikt. Die gedachte hebben wij ook doorgevoerd in ION.”

Hij toont een scherm van de zogenoemde Pulse-applicatie binnen ION waarop net als in Twitter een timeline verschijnt met taken en alerts. De senior director product management: “Met ION hebben we onze software helemaal pushgedreven gemaakt. Een gebruiker hoeft niet meer een ERP-scherm te openen en een order op te zoeken, maar krijgt een alert op zijn scherm zodra een order  aandacht van hem vraagt. Pas als hij de alert aanklikt opent zich het bekende ERP-scherm waarin hij de order verder kan behandelen.”

Chatten of skypen

In de ION-applicatie kan een gebruiker aangeven wat hij binnen het ERP wil “volgen”. Net als in Twitter en Facebook krijgt hij een melding als er een update is of er actie moet worden ondernomen op een order. Capoccia: “Ook zie je direct welke medewerkers er nog meer bezig zijn met de transactie of wie er expert is in een bepaalde toepassing. Je kunt hier dan binnen de applicatie mee chatten of skypen of informatie delen zoals in Facebook.”

Brancheoplossingen

Een tweede belangrijk onderdeel van de Infor10-strategie zijn de brancheoplossingen. Alle toepassingen die Infor in het verleden via overnames van concurrenten heeft overgenomen zijn nu netjes ingedeeld in zogenaamde industry solutions. “Hier zit een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van onze concurrenten”, vertelde CFO Kevin Samuelson eerder tijdens zijn presentatie. “We hebben oplossingen voor hele specifieke sectoren en ook de kennis van die markten.”

Samuelson benadrukt dat Infor niet alleen heel veel dollars in ION investeert maar ook de brancheoplossingen stevig blijft doorontwikkelen. “En als we gaten zien waarin we via een overname een sneller time to market kunnen bewerkstelligen, zullen we dit zeker doen. Hierbij moet u ook de recente overname zien van Lawson voor de food beverage-markt.”