Selecteer een pagina

Voets Installaties BV is expert in tankreservoir- en pompinstallaties alsmede sanering van installaties en werkplaatsinrichtingen. Het bedrijf is in januari 2017 toegetreden tot de Technische Alliantie, een samenwerkingsverband van allerlei bedrijven werkzaam in de installatiesector. Het hoofd van de financiële afdeling van Voets nam in juni 2014 contact op met het Nederlands Kenniscentrum met de vraag welke ERP systemen voor zijn bedrijf in aanmerking konden komen. Men had grote problemen met de servicemodule van het huidige softwarepakket van Acto dat men binnen de organisatie gebruikte.

Wij zoeken eigenlijk ERP software wat 80% serviceonderhoud bevat en 20 % onderhoud. De meeste ERP pakketten werken andersom.

De specifieke ERP wensen van Voets Installaties BV en het advies van het NKC

In de praktijk worden door ERP leveranciers de termen service en onderhoud doorelkaar gebruikt maar met ‘service’ werd door de projectverantwoordelijke van Voets blijkbaar toch echt wat anders bedoeld. Het was in ieder geval duidelijk dat de bestaande software van Acto uit 2011 niet aan de eisen van de organisatie voldeed. De eerdere zoektocht naar ERP software met echte serviceonderhoud-functionaliteit kwam niet veel verder. Naast het feit dat men informatie over servicecontracten wilde kunnen beheren m.b.v. de nieuwe ERP software, moest de gehele voorraad, inkoop en de complete administratie met de software worden afgehandeld. Door het Nederlands Kenniscentrum werd geadviseerd om eens te kijken naar de mogelijkheden van AFAS, Project Partners, CS Plus en AGP Business Software. Ondertussen werd doorgesproken met de bestaande leverancier Acto om te kijken of de wensen op het gebied van servicefunctionalitei alsnog konden worden gerealiseerd. Misschien was ‘uitbouwen’ met de software van de bestaande leverancier niet al te kostbaar?

Het software selectietraject en de gekozen ERP software

In juli 2015 waren de besprekingen met de bestaande leverancier ogenschijnlijk zeer vruchtbaar afgerond. En toch werd een jaar later alsnog besloten om met AFAS in zee te gaan. De combinatie met de software van Reylon zou volgens Voets Installaties veel mogelijkheden bieden.

We hebben gekozen voor Afas met Relyon. We waren op zoek naar servicegerichte software die met digitale werkbonnen kon werken. AFAS was veelzijdig. Zo willen we ook graag een portal voor onze klanten kunnen inzetten en het zag er ook vrij gebruiksvriendelijk uit.

Gekozen werd voor het “AFAS Profit ERP’ met als extra uitbreiding de software van Reylon. Deze configuratie zou ook mogelijkheden bieden voor het inrichten van portals voor klanten in de nabije toekomst, de servicegerichtheid en de functionaliteit voor dit bedrijfsproces zou door de software van Reylon goed uit de verf komen.

Over AFAS

AFAS is van origine een familiebedrijf en is ontstaan na een management buy-out uit Getronics. Het eerst opgezette bedrijf AFAS Automatisering kreeg daarna de naam ‘AFAS Software B.V’. In 1999 werd ‘AFAS Personele Systemen’ dat werk maakte van HR- en Payrollsoftware. In 2002 zijn beide BV’s gefuseerd en sindsdien gaat deze softwareleverancier door het leven als AFAS Software. Sinds januari 2008 profileert AFAS zich ook internationaal met een vestiging op Curaçao en in België. In 2014 is ook een vestiging op Aruba geopend.

AFAS Profit ERP Software

AFAS Profit software is volledig online (via internet) te gebruiken, maar kan ook op uw eigen systemen draaien. Profit ERP van AFAS bestaat uit: CRM, HRM, Payroll, Financieel, Logistiek, Projecten, Abonnementen, Fiscaal, Workflow- & Documentmanagement en beschikt tevens over de volledig geïntegreerde modules Competentiemanagement en Cursusmanagement. Voor kleinere bedrijven tot maximaal 5 medewerkers is er Profit Small Business: het kleine complete zusje van AFAS Profit.

Over de software van Reylon

Reylon Service Management BV bestaat l sinds 2001. Relyon De software van deze softwareleverancier is speciaal ontwikkeld voor organisaties die over een mobiele servicedienst willen beschikken. De software brengt het complete serviceproces onder in één systeem. Functionaliteit zoals storingsregistratie, contractbeheer, planning, digitale werkbonnen aanmaken en rapportages zijn standaard uit te rollen.

De kruisbestuiving tussen AFAS en Reylon

Relyon is al enige tijd gecertificeerd partner van AFAS. Samen bieden deze partijen een softwareoplossing voor bedrijven waarvoor service en onderhoud belangrijke activiteiten zijn. Door de systemen van AFAS en Relyon te integreren en te combineren ontstaat één totaaloplossing voor service, planning, CRM, projectbeheer en de financiële administratie. De kruisbestuiving tussen beide partijen is dan ook al enige jaren zeer succesvol. De software van Reylon is ook te koppelen met de oplossingen van bijvoorbeeld AccountView, Microsoft Dynamics NV, Exact, SAP Business One, Unit4 en Twinfield.


Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen informatieaanvrager en ERP softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.

Vraag ons software informatiepakket aan en ontvang gerichte informatie over softwareleveranciers die aan uw specifieke softwarevraag voldoen. Ontvang reviews van gebruikers, introductievideo’s en onze handige checklist.

U krijgt rechtstreeks toegang tot ons selectiehulpplatform zodat u allerlei vragen kunt stellen aan leveranciers van branchespecifieke ERP software. Zo komt u tot een afgewogen beslissing en start u het selectieproces met voldoende kennis en achtergrondinformatie. De vervolgstappen bestaan onder meer uit het uitnodigen van diverse softwareleveranciers voor een gesprek en het bezoeken van de Kennisdag van het Nederlands Kenniscentrum.