Selecteer een pagina

Transport en logistiek bedrijf Snel Logistic Solutions bestaat al sinds 1985 en opereert vanuit België en Nederland. De organisatie doet meer dan alleen het verplaatsen van goederen van A naar B en biedt bedrijven volledige logistieke ondersteuning bij hun bedrijfsactiviteiten. Of het nu gaat om het ter beschikking stellen en operationeel maken van gewenste magazijnruimte of het opzetten van een dagelijkse of wekelijkse vervoersdienst naar en van productiecentra’s. Eigenaar Gert Snel nam begin 2016 contact op met het Nederlands Kenniscentrum. Zijn organisatie was toe aan een vervangend ERP systeem voor het huidige softwarepakket van GreenCat-X-Solutions. 


Op zoek naar een goed advies wat betreft in de logistiek gespecialiseerde ERP leveranciers

Dhr. Snel was specifiek op zoek naar hulp bij het opzetten van een heldere checklist die bij de selectie van een nieuwe ERP systeem kon worden gebruikt. De bestaande ERP oplossing was wel gericht op de transportsector, maar op de een of andere manier was het CRM-gedeelte van deze software naar zijn smaak onderontwikkeld. In totaal zouden zo’n 30 medewerkers van Snel Logistic Solutions gebruik moeten gaan maken van de ERP software. Binnen het bedrijf werd al Microsoft Dynamics NAV gebruikt voor het magazijnbeheer (Warehouse Management) en ook de financiële administratie werd al met dit systeem uitgevoerd.

ERP in de transportsector 2007-2017


Al in 2007 publiceerde het Nederlands Kenniscentrum het artikel onder de titel “CRM en ERP voor de transportsector is hot” (zie https://www.nederlandskenniscentrum.nl/crm-en-erp-voor-transportsector-is-hot/). Uit onder andere een rapport van Capgemini viel toen al op te maken dat in die tijd de branche al volop bezig was met implementatie van ERP software. In 2017, tien jaar later, zijn er nog veel meer softwareaanbieders op de markt bijgekomen en dat maakt de selectie van ERP software voor deze branche dan ook behoorlijk ingewikkeld. Het aantal aanbieders anno 2017 van logistieke oplossingen is schijnbaar onuitputtelijk. Voor Snel Logistic Solutions werd door het Nederlands Kenniscentrum op basis van de specifieke functionaliteitswensen en schaalgrote van de organisatie een selectie gemaakt van Infor, Exact Online, AFAS, AccountOne, Logic Vision, Thinkwise en Gevers IT. Ook werd door het bedrijf zelf contact opgezocht met leveranciers van Dynamics NAV om te kijken of een relatief makkelijke opschaling van het bestaande pakket een mogelijke oplossing zou zijn.

We hebben na het selectietraject gekozen voor NaviTrans met Navision. In Nederland heten ze Rainbow Solutions. De reden is dat we ook al onze WMS en boekhouding in Navision hadden en dat was een voordeel. We hebben ook een benchmark gedaan en toen zagen we ook dat deze oplossing” in de flow zat”. Ze waren niet de beste en ook niet de slechtste, maar het kwam erg goed overeen met wat we wilden. Het zag er goed uit en vandaar deze keuze.

ERP software van NaviTrans Logistic Software


NaviTrans Logistic Software uit Kortrijk heeft vestigingen in Lille (Frankrijk), Roskilde (Denemarken) en Litouwen. In Nederland heeft deze leverancier voor het uitrollen van haar systemen een samenwerking gezocht met Rainbow Solutions BV uit Geldermalsen.  NaviTrans bestaat sinds 1999 en ontwikkelt Transport Management Systemen, Warehouse Management Systemen en Forwarding Management Systemen voor de transportsector. NaviTrans gebruikt sinds jaar en dag Microsoft Dynamics NAV als hoofdplatform om haar softwareoplossingen op door te ontwikkelen.

Meer over de specifieke logistieke oplossingen van NaviTrans leest u hier.

De “Microsoft Dynamics familie” in 2017

Om de zoveel jaar herziet Microsoft de merknamen, de softwarepakketten en de aangeboden functionaliteit. Microsoft Dynamics NAV en Microsoft Dynamics 365 zijn anno 2017 verschillende platformen gericht op bedrijven met verschillende behoeften. Met Microsoft Dynamics NAV kiest u voor software aangepast aan specifieke bedrijfsprocessen (maatwerk is altijd mogelijk waaronder die voor de transportsector), met Microsoft Dynamics 365 kiest u voor standaardsoftware zonder aanpassingsmogelijkheden. Het ene platform is niet noodzakelijk beter dan het andere maar moet bekeken worden in functie van de onderneming, de strategie, de bedrijfsprocessen, de wensen de complexiteit, de werknemers, het tijdsbestek, het budget en een stuk of tien andere parameters die bij een softwareselectie traject bijna altijd van toepassing zijn.

Microsoft Dynamics toen en nu

Voor 2016 bood Microsoft haar softwareplatformen zoals Dynamics AX, NAV en CRM aan als losse applicaties die onderling geïntegreerd werden mocht dat nodig zijn. Er was wel interconnectiviteit mogelijk, maar daar was veelal maatwerk voor nodig. Met Microsoft Dynamics 365 is dit anno 2017 toch even anders. Microsoft Dynamics 365 wordt als totaaloplossing in de cloud aangeboden waarbij u modulair kunt afnemen wat u nodig heeft. Het is eigenlijk een andere manier van functionaliteit aanbieden, een manier die dwars door de eerdere drie Dynamics hoofdplatformen (CRM, AX en NAV) heen loopt. De naadloze integratie tussen Dynamics 365 en Office 365 verbindt de gestructureerde workflow van zakelijke apps met andere taken die gericht zijn op samenwerken en productiviteit. De apps komen vanuit de cloud en zijn uiteraard ook op mobiele devices beschikbaar. Microsoft Dynamics 365 is opgebouwd uit een aantal business apps:

  • Dynamics 365 for Sales
  • Dynamics 365 for Marketing
  • Dynamics 365 for Field Service
  • Dynamics 365 for Customer Service
  • Dynamics 365 for Operations (voorheen AX)
  • Dynamics 365 for Project Services

Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen informatieaanvrager en ERP softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als informatie aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.

Vraag ons software informatiepakket aan en ontvang gerichte informatie over softwareleveranciers die aan uw specifieke softwarevraag voldoen. Ontvang reviews van gebruikers, introductievideo’s en onze handige checklist.

U krijgt rechtstreeks toegang tot ons selectiehulpplatform zodat u allerlei vragen kunt stellen aan leveranciers van ERP software. Zo komt u tot een afgewogen beslissing en start u het selectieproces met voldoende kennis en achtergrondinformatie. De vervolgstappen bestaan onder meer uit het uitnodigen van diverse softwareleveranciers voor een gesprek en het bezoeken van de Kennisdag van het Nederlands Kenniscentrum.