Oracle richt zich op Salesforce door RightNow te kopen

Softwaregigant Oracle heeft Right Now Technologies Inc. aangekocht voor 43 dollar per aandeel, wat het bedrijf in totaal zo’n 1,5 miljard dollar kostte. Hiermee hoopt de organisatie haar Internet-based aanbiedingen uit te breiden en zo te gaan concurreren met Salesforce.com, dat een grote speler is op de markt van customer relationship management oplossingen.

Oracle gaf in een persbericht te kennen dat de cloud aanpak van de klantenservice van RightNow organisaties helpt om te werken met zowel callcenters, het internet en sociale netwerken.

Het bestuur van RightNow nam unaniem de beslissing om in te gaan op het bod van Oracle. De transactie zal aan het einde van dit jaar officieel gesloten worden, afhankelijk van het akkoord van de aandeelhouders van RightNow, en reglementaire obstakels.

Oracle zei verder het volgende: ‘Wij bewegen agressief om klanten een heel scala aan Cloud Oplossingen te bieden, inclusief sales force automation, human resources, talent management, social networking, databases en Java als deel van de Oracle Public Cloud.’

‘De producten van RightNow voegen customer experencie vaardigheden toe die ondernemingen helpen om interactie te voeren met en constant ervaring te bieden aan hun klanten langs diverse kanalen’, betoogt Greg Gianforte, CEO van RightNow. ‘Het bedrijf zal zijn positie in Bozeman, Montana behouden en uitbreiden, zodat we betere service aan onze klanten kunnen bieden.’

Oracle heeft al aanbiedingen die lijken op de cloud-based customer relationship management applicaties die RightNow verkoopt. Maar behalve het nalopen van sales-cycli in CRM, heeft RightNow zich gespecialiseerd als een customer experience management provider via gevarieerde platformen. Vanwege dit feit lanceert Oracle nu een directe aanval op concurrent Salesforce.com, dat in 2008 customer-service mogelijkheden toevoegde met de aankoop van Instranet. Salesforce is ook begonnen met een brede strategie om ondernemingen aan het sociale web te verbinden.

In een onlangs gegeven presentatie beschreef Oracle hoe de producten van RightNow zullen werken als een onderdeel van een continuüm, waarbij verder haar Siebel marketing software, ATG Commerce e-commerce platform, supply chain applicaties en Endeca ongestructureerde data search technologie betrokken zijn. Laatstgenoemde is onderdeel van een overname die recentelijk werd aangekondigd.

The combinatie zal bedrijven helpen om nieuw klanten aan te trekken en te behouden, terwijl operationele kosten worden verlaagd, zo zei Oracle.