Selecteer een pagina

Wat zijn de doorslaggevende criteria als het gaat om het maken van een keuze voor bepaalde ERP software? Het Nederlands Kenniscentrum kreeg in november 2015 contact met een bedrijf dat de keuze vooral baseerde op de goede presentatie en het inlevingsvermogen van een ERP leverancier. De organisatie had eigenlijk hele normale hedendaagse wensen zoals de mogelijkheid voor medewerkers van de buitendienst om te kunnen inloggen op een mobiele telefoon of iPad om uren te registreren en digitale werkbonnen te kunnen aanmaken. Ook zou de nieuwe ERP software moeten kunnen communiceren met het bestaande boekhoudpakket van AFAS dat binnen het bedrijf al voor langere tijd gebruikt werd.

ERP softwarevereisten voor Zijlstra Collection

Zijlstra Collection is een meubelstoffeerder met een brede klantenkring en is actief in verschillende sectoren. Zijlstra Collection staat naar eigen zeggen voor wooninspiratie, design, kwaliteit, interieuradvies op maat, vakmanschap en service. Dankzij de eigen meubelstoffeerderij en het gordijnatelier, biedt het bedrijf een totaalconcept op het gebied van woninginrichting. En niet alleen de consument of de winkelier kan bij Zijlstra aankloppen voor het inrichten van interieurs, ook jachtbouwers staan bijvoorbeeld in het klantenbestand. Met 10 medewerkers op kantoor en 16 werkzaam in de buitendienst, liep de organisatie tegen een aantal problemen op, met name met de klanten die in de jachtbouw actief waren. Offertes voor deze klanten werden nog in Excel opgezet omdat ze anders te maken hadden met standaard kolommen en dat werkte gewoon niet. Ze wilden offertes kunnen importeren in de nieuwe ERP software. Ze hadden een flexibele kolommenopmaak nodig en wilde ook zelf bepalen hoe hun offerte eruit zou komen te zien. Naast het beter stroomlijnen van inkoop en verkoop met het nieuwe ERP programma, wilde het bedrijf ook over een planningsmodule beschikken. Niet zozeer voor het personeel, maar voor de projecten. Als ze een opdracht binnen hadden gehaald, wilden ze deze goed kunnen plannen wat betreft tijd, materiaal en machinecapaciteit.

Uiteindelijk gekozen voor ERP van AFAS

Een aantal ERP softwareleveranciers konden niet geheel aan alle hierboven omschreven wensen voldoen, Afas wel. Afas had ook alle wensen tijdens de presentatie goed uitgewerkt. Ook werd op 14 en 15 december een training bij Afas gevolgd. De uiteindelijke implementatie van de software zal in de komende maanden worden afgerond.

Over AFAS

In 1996 zag AFAS het levenslicht na een management buy-out uit Getronics als AFAS Automatisering, het bedrijf werd kort daarna omgedoopt tot AFAS Software B.V. In 1999 is AFAS Personele Systemen opgericht, waarbij de focus gelegd werd op de HR- en Payrollsoftware. In 2002 zijn beide BV’s samengesmolten en opereren vandaag de dag als één organisatie: AFAS Software. Inmiddels heeft AFAS een enorme groei doorgemaakt en heeft het bedrijf diverse awards gewonnen binnen de ICT wereld. Het bedrijf levert een breed spectrum CRM, HRM en ERP software.

Heeft u behoefte aan informatie over ERP software? Heeft u vragen over de wijze waarop u een software selectieproces organiseert of zoekt u specifieke implementatiepartners? Vraag ons software informatiepakket aan!


 

Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen ERP aanvrager en ERP softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.