Selectie van HRM software op basis van trechtermodel leidt naar AFAS

Bekijk in eerste instantie een groot aantal mogelijkheden en schrap op basis van heldere eisen en wensen totdat u een overzichtelijke shortlist overhoudt. Ga daarna pas op detailniveau kijken welk softwarepakket voor uw organisatie voor 99% geschikt is. Het trechtermodel is een methodiek die vaker voor de selectie van software wordt vaker gehanteerd. Een regionale zorginstelling zocht in augustus 2014 contact met het Nederlands Kenniscentrum. Men was op zoek naar een breed inzetbaar HRM softwarepakket. Er werd een werkgroep opgericht die zich speciaal met dit project bezig zou houden. De focus lag op via de cloud te benaderen HRM software.

Eisen voor nieuw in te voeren HRM software

Binnen deze regionale zorginstelling werd op verschillende kantoren en op verschillende manieren de salarisadministratie bijgehouden. Men gebruikte al HR software van Raet. Medewerkers zouden wel via het nieuw in te voeren HRM pakket zelf toegang moeten krijgen tot belangrijke gegevens, iets wat binnen het bestaande HRM systeem nog niet goed geregeld was. Het pakket moest flexibel genoeg zijn om op diverse locaties ingezet te kunnen worden maar wel uitgebreide functionaliteit moeten bezitten. Informatie over verzuim, in dienst- en uitdiensttreding, roosters, planning en de urenregistratie zouden allemaal binnen het systeem verwerkt moeten kunnen worden. En als het even kon, moest de nieuwe HRM software te koppelen zijn aan Exact Online.

Advies van het Nederlands Kenniscentrum inzake HRM software voor zorginstelling

Voor deze zorginstelling kwamen in eerste instantie een aantal softwareleveranciers naar voren; Visma HRM, Nmbrs Cloud HR, HR2day  van Emerus en software van CTB Personele Systemen konden de gewenste functionaliteit allemaal bieden. Na een reorganisatie binnen de instelling werd het keuzetraject verder ‘getrechterd’ op basis van een puntensysteem en besloot men de keuze te beperken tussen twee leveranciers; AFAS en Raet. Er werd ook gekeken hoe de software bij een klant van deze organisatie draaide.

We hebben een besluit genomen om voor AFAS te kiezen. We hebben een trechtermodel toegepast om te kunnen kiezen tussen Afas en Raet. We zaten voorheen bij Raet, maar wilde er op een neutrale manier naar gaan kijken. Uiteindelijk kwam AFAS daar toch beter uit!

Over AFAS

AFAS is van origine een familiebedrijf en is ontstaan na een management buy-out uit Getronics. Het eerst opgezette bedrijf AFAS Automatisering kreeg daarna de naam ‘AFAS Software B.V’. In 1999 werd ‘AFAS Personele Systemen opgericht’, die werk maakte van HR- en Payrollsoftware. In 2002 zijn beide BV’s gefuseerd en sindsdien gaat deze softwareleverancier door het leven als AFAS Software. AFAS levert bedrijfssoftware alsmede HRM oplossingen inclusief een volledig systeem voor enterprise resource planning (ERP) voor het midden- en kleinbedrijf en is sterk in branches als de accountancy, het onderwijs, de zorgsector, de handel en het verenigingswezen. AFAS heeft zeker ook in Nederland een sterke naam opgebouwd in personeelsinformatie en salarisadministratie.


Dit artikel is tot stand gekomen naar aanleiding van een succesvolle match tussen informatieaanvrager en HRM softwareaanbieder of ter illustratie van een naar tevredenheid afgerond selectieproces. Bij de publicatie van dit artikel is rekening gehouden met de belangen van beide partijen, reviews zijn daarom soms anoniem geschreven. Alleen als aanvragers daar toestemming voor geven, worden zij met naam en toenaam genoemd.

Vraag ons software informatiepakket aan en ontvang gerichte informatie over softwareleveranciers die aan uw specifieke softwarevraag voldoen. Ontvang reviews van gebruikers, introductievideo’s en onze handige checklist.

U krijgt rechtstreeks toegang tot ons selectiehulpplatform zodat u allerlei vragen kunt stellen aan leveranciers. Zo komt u tot een afgewogen beslissing en start u het selectieproces met voldoende kennis en achtergrondinformatie. De vervolgstappen bestaan onder meer uit het uitnodigen van diverse softwareleveranciers voor een gesprek en het bezoeken van de Kennisdag van het Nederlands Kenniscentrum.

 

Paste your AdWords Remarketing code here