Vijf handige tips voor uw webwinkels gedurende het feestseizoen

Zorg dat uw webwinkel in de lucht blijft tijdens de drukste maanden van het jaar

De opkomende feestdagen zijn vitaal voor de meeste webshops. Uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org bleek dat de gemiddelde omzetstijging eind vorig jaar van november tot tweede kerstdag maar 40 procent bedroeg.

Tips

Emile Schouwstra, Business Development Manager bij LeaseWeb, heeft een aantal tips voor de hosting en continuïteit van webwinkels, met name tijdens het feestseizoen:

1. Zorg ervoor dat de webwinkel extra dataverkeer bij hoogtepunten in het feestseizoen aankan.

Als een akkoord met een hostingprovider afgestemd is op een vaste hoeveelheid dataverkeer, kunnen onverwachte pieken duur worden. Kies daarom voor een schaalbare omgeving die ruimte biedt voor een snelle, flexibele uitbreiding van de productievermogen.

2. Werk bij voorbaad niet met een ‘shared webhosting dienst’

Bij zo’n dienst delen meerdere webshops dezelfde infrastructuur en faciliteiten. Deze is echter extra sensitief voor piekbelasting. Een dedicated infrastructuur op basis van cloud servers is de beste keus. Aangezien ook een cloudoplossing op fysieke apparatuur staat, is de keuze van een goed datacenter ook belangrijk.

3. Zorg voor een dubbel uitgevoerde, ofwel redundante infrastructuur

Hiermeeblijft de site bij uitval van de servers of delen van het netwerk toch online. Een ander optie is om gebruik te maken van een twin datacenter oplossing, waar de infrastructuur in twee aparte datacenters gehost wordt.

4. Kies voor een hostingprovider met een kwaliteitsnetwerk

Het is mooi als een website 99 procent van de tijd operationeel is, maar in de praktijk kan dat betekenen dat de website een aantal dagen per jaar niet bereikbaar is. Wanneer dit gebeurt in de aanloop naar Sinterklaas en de feestdagen loop je verkopen voorbij. Om verzekerd te zijn van goede prestaties, is het cruciaal dat de gekozen hostingprovider beschikt over een redundant netwerk met een goede wereldwijde connectiviteit.

5. Zorg dat problemen snel verholpen kunnen worden

Als problemen zich voordoen, ongeacht op welk moment, moeten deze zo snel en accuraat mogelijk opgelost worden. Een hostingprovider moet dus 24/7 technische ondersteuning bieden. Hiernaast is het belangrijk dat het technisch personeel over de essentiele kennis beschikt en regelmatig cursussen volgt om bekend te blijven van nieuwe ontwikkelingen.