Selecteer een pagina

Een sociaal mediamonitoringsprogramma opzetten binnen een organisatie is belangrijk wanneer het bedrijf geïnteresseerd is in het bereiken van specifieke doelen, wil nagaan wat concurrenten doen en op zoek is naar manieren om te benadrukken wat er in de gemeenschap gebeurt. De volgende stap is het beslissen wat nodig is om deze activiteit te gebruiken om geld en bestede hulpmiddelen terug te verdienen.

Enkele vragen die een bedrijf zichzelf kan stellen bij het zoeken naar hulpmiddelen, zijn:

  • Wordt er klantensupport beschikbaar gesteld bij deze activiteit? Zo ja, hoe zullen de klanten toegang krijgen tot de informatie en een venster dat belangrijk voor hen is?
    Bedrijven moeten er zeker van zijn dat ze hun eigen account goed kunnen beheren en dat er zowel geluisterd als gecommuniceerd kan worden omtrent het eigen initiatief.
  • Marketing: Is gevoelsanalyse nodig?
    Gevoel moet hierbij gehaald kunnen worden uit tweets en berichten, zodat er gefiltreerd kan worden op het gevoel.
  • Verkopen: Is het belangrijk om het doel te kennen?
    Bedrijven moeten kunnen zien welke tweets of berichten een doel hebben. Onder doelen wordt bedoeld dat de klant het desbetreffende product of de dienst graag wil kopen. Ook op deze berichten moet men kunnen filtreren.
  • Moeten trefwoorden en hashtags zichtbaar worden gemaakt?
    Zo ja, dan is er iets nodig zoals Visualizer in Jugnoo, die gemakkelijk  in real time zichtbaar maakt wat er allemaal gaande is in de sociale media.
  • Zijn rapporten nodig op dag-, week- of maandbasis?
    Een goed rapportageformat maakt distribueren en delen gemakkelijk.
  • Hoeveel mensen, afdelingen of franchises zullen betrokken zijn?
    Veel verschillende administratieve niveaus hebben kan meer controles en correctiedistributie van merkcommunicatie betekenen.
  • Moeten de monitoringtools integreerbaar zijn met Salesforce of Google?
    Integratie moet eenvoudig en niet duur of tijdrovend zijn. Een eenvoudige .csv-file zou al goed genoeg moeten zijn.
  • Wil het bedrijf verschillende sociale mediaprofielen beheren met sociale mediahulpmiddelen?
    Een bedrijf moet in staat zijn om administratieve toegang te beheren en te distribueren op alle sociale mediaprofielen.
  • Wil het bedrijf de mogelijkheid hebben om berichten te delen die gebaseerd zijn op specifieke projecten met meerdere teams?
    Een van de belangrijkste functies van sociale media is de mogelijkheid om via meerdere teams te delen.
  • Is planning belangrijk?
    Als een bedrijf content creëert die op een bepaalde datum gepubliceerd moet worden, dan is er een tool nodig die het bedrijf in staat stelt om content te creëren en de publicatiedata vooraf in te stellen.
  • Als data geëxporteerd moet worden, welk format is gewenst voor de informatie en waar gaat deze informatie naartoe?
    Vaak is het enige wat een andere afdeling nodig heeft, een .csv of  PDF document.