Websites van klanten automatisch door hostingprovider Antagonist gepatchd

Antagonist is een hostingleverancier uit Nederland. Deze provider wil de gevoelige punten in de websites van zijn consumenten automatisch verbeteren. Dit zal tot en met maart 2013 een gratis dienst zijn. Als de klanten daarna nog steeds willen dat hun websites automatisch reparaties ondergaan, dienen zij daarna voor deze dienst te betalen.

De oprichter van Antagonist, Wouter de Vries, vertelde in een interview met Tweaker dat zij niet als zodanig van plan zijn om software helemaal te updaten op consumenten websites, maar om verbeteringen te sturen voor gevoelige stukken code in de software. Door op deze manier te werken, wordt voorkomen dat er onbedoelde schade wordt aangericht aan bijvoorbeeld plugins doordat de software is geüpdate. Slechts de code die kwetsbaar is, wordt aangepakt. De Vries zei: “We wachten eventjes, en als de klant geen update uitvoert, ondernemen we zelf actie.”

De mogelijkheid om automatisch problemen op te lossen, werkt ook wanneer klanten hun software zelf installeren. Bekende content beheersystemen zoals Drupal en WordPress worden ondersteund, maar ook software van shops zoals ZenCart en oCommerce en software van forums zoals phpBB. De Vries belooft dat er ook andere software zal worden aangepakt als er vaker gevoelige plekken in optreden.

Bedrijven die al verbonden zijn bij Antagonist kunnen de nieuwe functie ook tot en met het eerste kwartaal van 2013 gratis gebruiken. Daarna wordt er wel betaling vereist voor de software. Antagonist heeft nog niet vastgesteld hoeveel er gevraagd zal worden voor deze dienst. De Vries stelt dat Antagonist de eerste is in de wereld met automatische verbeteringen. Daarom wil hij niet al te veel kleinigheden prijsgeven over hoe het systeem precies werkt. Het is wel duidelijk dat de leverancier van plan heeft om de functionaliteit te bieden aan andere leveranciers.

Antagonist zegt dat het idee van automatische verbeteringen tot stand kwam door de stijging van beveiligingslekken. De Vries zei: “Wij doen onze best om servers veiliger te maken. Maar vervolgens is de applicatielaag zo lek als een mandje. Dat is dweilen met de kraan open. De meeste webmasters zijn te onwetend of te laks om patches uit te rollen.”

De Vries is van mening dat Diginotar een ‘zielig voorbeeld’ is. Dit zei hij omdat er recentelijk is bekendgemaakt dat deze verstrekker van Nederlandse certificaten is gehackt via een cms die niet is bijgewerkt.

Paste your AdWords Remarketing code here