Selecteer een pagina

Onlangs gaf Jochem van Schayk, E-commerce manager bij Pets Place, een presentatie over hoe deze retailer in een korte tijd succes heeft geboekt en van een single channel naar een multi-channel onderneming is veranderd.

“E-commerce binnen retail betekent voor mij vooral logistiek. Voornamelijk omdat partijen die het meest efficiënt zijn in producten van A naar B krijgen, het snelst kunnen groeien door meer te besteden aan marketing. Daarnaast omdat je te maken krijgt met hog ekosten als je logistiek niet optimaal geregeld is. Wanneer klanten pakketten verlaat of verkeerd ontvangen, ben je veel tijd en geld kwijt aan het heen en weer sturen van producten en het crediteren. Daarom is e-commerce voor ons dus vooral logistiek en dat geldt ook voor retail.

Bestaande processen blijven ongedeerd

Als grootste “petretailer”  in Nederland leverden we alleen ‘business to business’. Toen we wilden starten met online verkoop van producten aan klanten, gingen we smaen met Paazl na hoe we het product dat wij verkopen aan klanten geconsolideerd kunnen opnemen in ons districutiecentrum van 35.000 vierkante meter. Op deze manier kan Pets Place op dezelfde manier aan winkels en klanten leveren. Wat we hiermee hebben bereikt is dat we e-commerce in ons business to business distributiecentrum hebben opgenomen, zonder de bestaande processen aan te tasten. Hiermee zijn we onlangs begonnen. Recentelijk vond de softlaunch plaats van onze webshop op petsplace.nl en in de zomer de hardlaunch. Met onze webshop en 180 winkels willen we onze consumenten optimaal van dienst zijn. We bieden producten aan tegen een zeer aantrekkelijke prijs en met een goed advies, zowel online als offline. Op deze manier zijn we makkelijk bereikbaar voor alle huisdierbezitters in Nederland. Ik durf nu te zegen dat het met onze aanpak is gelukt onze omzet in de top drie te plaatsen van online dierenwinkel in Nederland.

Laag percentage retouren

Tijdens mijn presentatie wil ik de deelnemers vooral late weten dat we het beste van twee werelden hebben gemaakt. Aan de ene kant maken we gebruik van de kennis en pragmatiek van Paazl, anderszijds zetten we onze eigen ervaring en mensen in. Dat resulteerde in een succesvolle aansluiting van ons e-commerce patform op de bestaande business tot business organisatie. We hebben op een snelle en prakische manier een closed loop gerealiseerd. Wij verkopen dus niets online wat we niet op voorraad hebben. Zodra een product op voorraad is, krijgen de consumenten een e-mail van ons. Hierdoor bereik je veel tevreden klanten. Dat is ook te merken aan het lage percentage retouren. Wij hebben minder dan 2% daarvan en nauwelijks crediteringen. Als die voorkomen, worden ze automatisch verwerkt. De software van Paazl heeft daarbij een belangrijk deel aan bijgedragen.