De toenemende overstap van bedrijven naar Windows 7, zorgt voor winsten voor Microsoft. Het bedrijf maakte recentelijk bekend dat veertig procent van alle ondernemingen wereldwijd, nu gebruik maken van de laatste versie van Windows.
De Windows Live-afdeling en Windows zelf behaalden recentelijk over een periode van 3 maanden een omzet van 4,62 miljard dollar, wat 4 procent meer is dan over dezelfde periode van het afgelopen jaar. Van de 4,62 is maar liefst 2,95 miljard dollar te wijden aan operationele winst. Toch, is het niet meer de Windows-afdeling die de meeste winsten van Microsoft binnenbrengt. De zakelijke divisie is die productenrange zowel in winst als in omzet voorbijgestreefd.
Office als melkkoe
Microsoft Bedrijfsafdeling behaalt ongeveer een derde deel van de omzet en bijna 60 procent van de winst. Dat is grotendeels te danken aan Office, dat zorgt voor ongeveer 90 procent van de geldstroom. Office 2010 trekt volgens Microsoft zowel zakelijke gebruikers als consumenten aan, wat zorgt voor een omzettoename van 9 procent.
In vergelijking met het afgelopen jaar, behaalden de zakelijke softwarepakketten van Microsoft Dynamics 11 procent meer omzet, waarbij de grootste groeimotor CRM was, die zorgde voor meer dan 30 procent omzetwinst. Microsoft kijkt vol vreugde uit naar de financiële toekomst en wijst op de nieuwe uitgifte van de nieuwe versie van Office en Windows 8.
‘Pc leeft nog’
Volgens Sid Parakh, analist, is het aan de hand van de cijfers van Microsoft duidelijk te zien dat de pc ten eerste niet dood is, want een tablet is dus niet het eerste apparaat dat men als pc aanschaft, en ten tweede is het nu duidelijk dat bedrijven steeds meer overschakelen van XP naar Windows 7. Volgens Brendan Barnicle, een andere analist, is het opvallend dat Windows meer groeit dan de verkoop van pc’s. Hij zegt tegen Reuters dat Windows in de afgelopen kwartalen juist minder groeide dan de pc-markt.
Alle analisten zeiden dat zij tevreden zijn over de voortgang van de zakelijke software, maar zij wijzen er wel op dat online diensten zoals MSN, adCenter en Bing nog steeds niet op winst draaien, alhoewel hun verlies met vijftig procent is gedaald in vergelijking met het afgelopen jaar. Microsoft voert een heftige strijd met vooral Google hierin.