Selecteer een pagina

Microsoft koopt Nokia, een headline die je vandaag overal ziet verschijnen. Dit is niet correct, Microsoft koopt Nokia niet, alleen maar onderdelen. Weliswaar hele grote en Nokia wordt in dat opzicht gemarginaliseerd maar toch, een belangrijke nuance. Hoe is het zover gekomen? De “koop” van Nokia door Microsoft is een bekroning van een niet zo succesvolle samenwerking.  Platgezegd bleek Nokia toch een duidelijke eigen wil te hebben en Microsoft een product in de vorm van Windows Phone heeft geleverd wat (nog) niet waarmaakt wat het beloofd. Het resultaat hiervan is dat beide organisaties nog steeds de grote underdog zijn in de mobiele markt, een rol die ze niet past. Maar wat en waarom koopt Microsoft Nokia?

Wat houdt de koop in?

Microsoft koopt Nokia onderdelen, namelijk de mobiele divisie (de productie en productlijn), de Lumia branding en een 10 jarig recht op het gebruik van bepaalde patenten. Nokia blijft als organisatie gewoon zelfstandig bestaan en gaat zich meer focussen op infrastructuur en netwerk technologieën. Uiteraard is de mobiele divisie een heel groot onderdeel van Nokia (Microsoft krijgt er 40.000 werknemers bij) en bestaat het bedrijf na de verkoop niet meer zoals we het kennen.

Waarom koopt Microsoft Nokia?

  1. Continuïteit
    De belangrijkste reden is van defensieve aard. Windows Phone is heel langzaam aan in de markt aan het groeien en heeft nog heel veel ondersteuning nodig. Door deze koop garandeert Microsoft zich hiervan.
  2. Concurrente
    Of het nu de juiste weg is om te gaan of niet, de grootste concurrenten doen het allemaal. Apple heeft de combinatie hardware/software in zijn DNA zitten en Google is hard opweg met het integreren van Motorola in zijn organisatie. Verder zie je zelfs dat een open source platform als Firefox OS met een Firefox Phone komt (weliswaar in een samenwerkingsverband). Vanuit dit oogpunt zal Microsoft gedacht hebben dat als dit niet de goede weg is, iedereen verliest en das dan minder erg.
  3. Complete productlijn
    Microsoft probeert zijn heer en meester positie in de zakelijke markt te behouden maar wil ook bij de consument Top of Mind worden. Dit is ze al gelukt met de Xbox, waarmee ze centraal in het gezin komen te staan. Door daaromheen de juiste devices aan te bieden, kunnen ze een betere positie in deze markt krijgen.

Het wordt interessanter tussen Microsoft,Google en Apple

Microsoft koopt Nokia of Microsoft koopt Nokia onderdelen, feit blijft dat de markt weer een heel stuk interessanter is geworden. Apple komt als het goed is volgende week met een nieuwe gadget, de iwatch en dit zal weer een grote beweging in de markt gaan geven. Mocht de iwatch een horloge zijn, dan is het een kleine beweging, mocht de iwatch een televisie zijn (wat ik verwacht) dan opeens staat Apple ook weer centraal in de huiskamer, iets waar Microsoft al is……