Vroeger was IT-outsourcing een voorrecht van de grote zakelijke bedrijven en organisaties. Dit door de schaalvoordelen middels synergie effecten. In het middensegment is dit tot nu toe een vrijwel niet-gebruikte markt die duidelijk een inhaalslag pleegt. Een exacte definitie van het mkb+ is niet beschikbaar. De meeste mkb+ bedrijven en instellingen zoals wij die kennen hebben tussen de paar honderd en duizend werknemers. De ICT- of i&a-afdeling bestaat uit drie tot acht werkers. Het IT-pakket bestaat voor het overgrote deel uit kantoorautomatisering met Office-software en circa vijf tot tien (kritische) bedrijfssoftware systemen zoals CRM,- financiële-, document-, personeelsmanagement of geïntegreerde ERP-software en een aantal sector specifieke softwarepakketten. De voornaamste taak van de ICT-ers is het in de lucht houden van de basisinfrastructuur. De ICT-kosten als percentage van de omzet liggen vaak wat onder het gemiddelde IT-budget in de totale markt. De partijen in dit segment hebben naast de voortdurende druk op kosten een ander probleem. Want hoe blijft men met de toenemende complexiteit van de ICT een solide dienst leveren en tegelijkertijd ook innoveren? De meeste medewerkers zijn niet gespecialiseerd in de ICT maar noodgedwongen omgeschoold tot ICT-ers. Door het gebrek aan kennis en capaciteit worden externe specialisten ingehuurd, waardoor de verborgen ICT-kosten enorm toenemen. Vaak lost dit maar tijdelijk de problematiek op. De IT afdeling professionaliseren, samenwerken of uitbesteden is de beste oplossing voor dit probleem.