Webcare

Social media is de hype-fase intussen gepasseerd, het is dé methode waarmee mensen informatie zoeken en vooral ook delen.  Met de komst van social media is de hoeveelheid content op het web enorm toegenomen.  Met deze grote groei van content is de kans groter dat er meer over bedrijven geschreven gaat worden op het internet.  Deze content over bedrijven kan negatief of positief zijn, maar het is hoe dan ook aspect van de online reputatie.  Voor het meten en monitoren van de online reputatie is het manifest webcare toegetreden binnen (online) marketing.

Webcare is het (pro)actief bijhouden wat er online over een product of organisatie wordt gezegd en indien nodig reageren, hulp aanbieden of uitleg geven.  Webcare staat tussen het bedrijf en de klanten in en biedt daarom de mogelijkheid om informatie over consumenten te verzamelen, problemen van consumenten te signaleren en de mogelijkheid om feedback van je klanten te overwegen.

Implementeren van webcare

Webcare moet resulteren uit de complete junctie van social media in een bedrijf.  Webcare moet bouwsteen zijn van de generale strategie van een bedrijf.  Om webcare uit te voeren is het niet alleen maar iemand een aantal uur in de week social media laten afzoeken naar berichten, maar de gehele communicatiestrategie moet erop inspelen.  Webcare moet een cruciale rol gaan spelen tussen customer care, pr en marketing.  Frequent is er nog geen budget binnen bedrijven voor webcare, alleen een goede aaneenvoeging van webcare kan kosten besparen bij andere afdelingen.  Het is voor bedrijven nog nooit zo makkelijk geweest om klanten te identificeren en ze extra diensten aan te bieden.