Selecteer een pagina
Antagonist is een hostingleverancier uit Nederland. Deze provider wil de kwetsbare punten in de websites
van zijn consumenten automatisch verbeteren. Dit zal tot en met maart 2013 een gratis dienst zijn. Als
klanten daarna aangeven dat hun websites automatisch de nodige reparaties dienen te ondergaan, moet er
voor deze dienst te betaald worden.

De oprichter van Antagonist, Wouter de Vries, vertelde in een interview met Tweaker dat zij niet van
plan zijn om software helemaal te updaten op consumentenwebsites, maar om verbeteringen aan te
reiken voor gevoelige codes in de software. Door op deze manier te werken, wordt voorkomen dat er
schade wordt aangericht aan bijvoorbeeld plugins doordat de software is geüpdatet. Slechts de code die
kwetsbaar is, wordt aangepakt. De Vries: “We wachten eventjes, en als de klant geen update uitvoert,
ondernemen we zelf actie.”

De mogelijkheid om automatisch problemen op te lossen, werkt ook wanneer klanten hun software zelf
installeren. Bekende contentbeheersystemen zoals Drupal en WordPress worden ondersteund, maar ook
software van shops zoals ZenCart, oCommerce en van forums zoals phpBB. De Vries belooft dat er ook
aandacht aan andere software zal worden geschonken als er vaker kwetsbaarheden in optreden.

Bedrijven die al verbonden zijn bij Antagonist, kunnen de nieuwe functie ook tot en met het eerste
kwartaal van 2013 gratis gebruiken. Daarna wordt er ook van hen betaling vereist voor de software.
Antagonist heeft nog niet vastgesteld hoeveel er gevraagd zal worden voor deze dienst. De Vries stelt dat
Antagonist de eerste in de wereld is met automatische verbeteringen. Om die reden wil hij niet al te veel
kleinigheden prijsgeven over de precieze werking van het systeem. Het is wel duidelijk dat de leverancier
plannen heeft om de functionaliteit aan te bieden aan andere leveranciers.

Het idee van automatische verbeteringen werd volgens Antagonist geboren vanwege de aantoonbare
stijging van beveiligingslekken. De Vries zei: “Wij doen ons uiterste best om servers veiliger te maken,
maar vervolgens is de applicatielaag zo lek als een mandje. Dat is dweilen met de kraan open. De meeste
webmasters zijn te onwetend of te laks om reparaties door te voeren.”

Hij is van mening dat Diginotar een ‘zielig voorbeeld’ is. Dit, omdat er recentelijk is bekendgemaakt dat
deze verstrekker van Nederlandse certificaten is gehackt via een cms die niet is bijgewerkt.