“Sofon CRM voorkomt kostbare verschrijvingen”? aldus Digni van der Zande, Hoofd Orderdesk bij Goedhart Cooling Equipment. Goedhart levertwarmtewisselaars zoals luchtkoelers en luchtgekoelde condensors en heeft vestigingen in St. Maartensdijk (NL), Tsjechië, Groot-Brittannië, Duitsland en Spanje/Portugal.
Waarvoor gebruikt Goedhart Sofon?
“Onze verkopers gebruiken Sofon Guided Selling om hun offertes te maken. Die zijn behoorlijk complex want er zijn veel variaties mogelijk in luchtkoelers en luchtgekoelde condensoren. Bovendien zijn er veel opties mogelijk. Op het moment dat een offerte een order wordt, krijg ik via Sofon een seintje om de order in productie te nemen. Hiervoor worden alle gegevens, zoals benodigd materiaal en uren, ingelezen in het ERP-pakket van Baan.”?
Voldoet Sofon aan uw wensen?
“Dat is een goede vraag. Het antwoord is “ja” en “nee”. Ja, omdat we er zeer goed mee uit de voeten kunnen en het doet wat het moet doen. Nee, omdat het altijd beter kan. Sofon biedt zoveel flexibiliteit dat de inrichting ervan nooit af is. We zijn voortdurend bezig om onze verkoopprocessen te verbeteren. Hierin speelt mijn afdeling een belangrijke rol. Vanuit verkoop krijgen wij een verzoek om iets in het model aan te passen. Dit verzoek wordt door de modelbouwer doorgevoerd om vervolgens door ons weer uitgebreid getest te worden voordat de nieuwe versie “live” gaat. Het is een continu proces.”?
Welke voordelen biedt Sofon?
“Het allerbelangrijkste voordeel van Sofon is dat de kans op overtypefouten tot een minimum gereduceerd is. Een geaccepteerde offerte wordt omgezet naar een order. Dit lijkt iets kleins, maar in de praktijk kan een kleine typefout veel extra kosten met zich meebrengen. Een voorbeeld: we hebben ooit vier enorme luchtkoelers geleverd aan een bedrijf in de VS. Na montage bleek dat de lamellenstand niet goed was. De apparaten werden naar Nederland teruggevlogen om hier in de fabriek aangepast te worden. Daarna moesten ze weer getransporteerd worden naar de VS.
Je kunt je voorstellen dat de extra kosten voor transport, uitbouw en montage enorm waren. Elke verschrijving kost dus geld, maar met Sofon kun je die voorkomen.”?
Zitten er ook nadelen aan Sofon?
“Het is maar hoe je het bekijkt. Feit is dat verkopers minder vrijheid hebben om datgene aan te bieden wat hen op dat moment het beste lijkt, maar wat misschien niet eens te produceren is. Je merkt nu dat ze de grenzen van hun mogelijkheden opzoeken. Wij zijn blij met die ingeperkte vrijheid. We weten nu zeker dat iedere order die in productie genomen wordt, correct is en uitvoerbaar tegen een goede marge.”?
Wat betekent Sofon voor de toekomst van Goedhart?
“Sofon draagt een steentje bij aan onze (Europese) expansie. Offertes en productieorders kunnen met één druk op de knop omgezet worden in iedere wenselijke taal. Dat maakt internationaal zakendoen een stuk makkelijker.”?
Bron: Sofon Nieuwsbrief