Selecteer een pagina

Nieuwe website snel live door gebruiksvriendelijk CMS en flexibel projectmanagement

De nieuwe website van het St. Antonius Ziekenhuis is gebaseerd op web content management systeem Alterian Content Manager Enterprise Edition (CME) Morello. De ziekenhuisorganisatie gebruikt het CMS voor de intranet- en internetsite. Het St. Antonius Ziekenhuis is een nieuwe ziekenhuisorganisatie die is ontstaan uit een fusie van het Mesos Medisch Centrum en het St. Antonius Ziekenhuis. Het ziekenhuis telt zes locaties in Utrecht, Nieuwegein en Houten.

De website www.antoniusziekenhuis.nl speelt een belangrijke rol in de marketingstrategie van het ziekenhuis dat zich wil onderscheiden door de combinatie van hoogwaardige medische zorg en een gastvrij imago. Samen met Alterian heeft het St. Antonius Ziekenhuis binnen zes maanden een compleet nieuwe website neergezet. Zowel de huisstijl, content als de meeste functionaliteit zijn geheel vernieuwd. Bovendien biedt Alterian CME Morello de ziekenhuisorganisatie voldoende flexibiliteit om op termijn extra functionaliteit aan de site toe te voegen, waaronder een folderzoeksysteem en meertaligheid.

Voor de fusie waren er binnen de verschillende organisaties diverse websites en verschillende beheertools in gebruik. De overgang naar de nieuwe organisatie bood de gelegenheid om ook internet in het centrale content management systeem onder te brengen. De organisatie was al bekend met de voordelen van Alterian CME Morello, omdat er al met een eerdere versie voor intranet en de ORKA-kwaliteitsdocumenten werd gewerkt. Voor het intranet betekende de overgang naar de nieuwe organisatie een conversie van de bestaande content naar de nieuwe versie. De gevolgen voor de website waren drastischer, omdat deze volledig aan de nieuwe huisstijl moest worden aangepast en het CMS voor internet compleet gevuld moest worden met alle content.

De website vervult een belangrijke rol in de communicatie met de diverse doelgroepen, waaronder patiënten, verwijzers en bezoekers. Alle informatie over de verschillende activiteiten, specialismen en aandoeningen zijn nu te raadplegen via een heldere navigatiestructuur. Daarbij is gezocht naar een goede balans tussen vormgeving, content en navigatie. Het gebruiksgemak van Alterian CME Morello, de Smartclient en de flexibiliteit van zowel het Alterian-team als de projectleden van het St. Antonius Ziekenhuis hebben ervoor gezorgd dat dit ook gerealiseerd is. Bezoekers uit de diverse doelgroepen kunnen informatie nu snel vinden, terwijl ook de achterliggende structuur eenvoudig aan te passen en uit te breiden is.

Door de gebruikersvriendelijke opzet van Alterian CME Morello konden de betrokken medewerkers al na een korte training on the job zelf content ontwikkelen en via de heldere structuur ook snel publiceren. Bijkomend voordeel is dat de Alterian-oplossing workflow-functionaliteit biedt waarmee geautoriseerde mensen binnen de organisatie content kunnen maken. Het goedkeurings- en publicatieproces is zo geregeld dat de marketing & communicatieafdeling de controle behoudt om de eenduidigheid en structuur van de site te bewaken.

Marit Bosman, senior marketeer en voorzitter van de projectgroep digitaal van het project Rebranding van het St. Antonius Ziekenhuis: “De fusie was het startsein voor een omvangrijk rebrand-project. Voor het intranet betekende dat een 1-op-1 conversie van de informatie. De website moest echter helemaal opnieuw ontwikkeld worden, inclusief huisstijl, content en functionaliteit. Bovendien hadden we te maken met een enorme tijdsdruk. Daardoor liepen processen als ontwikkeling, programmeren, contentcreatie en testen soms door elkaar. Door de combinatie van de gebruikersvriendelijkheid van Morello en de professionele en flexibele instelling van zowel de Alterian-projectleden als de projectbetrokkenen in het St. Antonius Ziekenhuis hebben we de site op tijd live gekregen. We hebben nu een stabiele en schaalbare basis ontwikkeld die we eenvoudig verder kunnen uitbouwen met extra content en functionaliteit.”