Begin dit jaar heeft AZ de keuze gemaakt voor de totaaloplossing van SCOPE binnen de voetbalwereld. AZ wil zich verder professionaliseren op het gebied van relatiemanagement.AZ ziet met SCOPE nieuwe mogelijkheden om de aantrekkende Business to Business markt nog beter te bedienen. Daarnaast biedt de tweezijdige koppeling tussen SCOPE en het World Ticketing Systeem tal van mogelijkheden op het gebied van consumentenmarketing. Tevens wil AZ de SCOPE applicatie integreren met hun website. De implementatie is opgestart en AZ streeft er naar SCOPE voor het nieuwe seizoen in gebruik te nemen. Joost Bellaart, Marketing manager bij AZ licht de keuze voor SCOPE toe: “SCOPE gaat bij AZ- mede door de integratie met www.az.nl – fungeren als de spin in het web van de communicatie naar de verschillende doelgroepen. Het betreft niet alleen de klanten van AZ maar ook die van het DSB Stadion en haar horeca- en evenemententak “Uit bij AZ”. Met behulp van SCOPE zijn wij in staat onze doelgroepen te segmenteren en een persoonlijke relatie met ze op te bouwen. Op deze manier willen wij ons klantenbestand fors uitbreiden en de betrokkenheid en loyaliteit van de verschillende doelgroepen vergroten”. AZ Alkmaar gaat evenals de KNVB en de collega Betaald Voetbal Organisaties gebruik maken van SCOPE CRM Sports Edition. Met deze branchespecifieke oplossing zal AZ zich in richten op Business to Business en de Business to Consumer markt. Met SCOPE Contract Management, onderdeel van de standaard Sports Edition, worden sponsors beter bediend, door meer inzicht in onder andere inhoud en looptijden van sponsorcontracten. Daarnaast worden de processen binnen de BVO geprofessionaliseerd doordat met Contract Management een brug wordt geslagen tussen de commerciële en financiële afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de kaartverkoop en contracten. SCOPE marketing technology is in 2001 door de CRM selectiegroep gekozen als beste relatiebeheersysteem voor de voetbalwereld. Hieruit is een langdurig samenwerkingsverband met de KNVB voortgevloeid. Samen met de Betaald Voetbal Organisaties en de KNVB wordt middels co-creatie gewerkt aan specifieke oplossingen voor de voetbalwereld. Goede voorbeelden hiervan zijn de SCOPE Contract Management en een tweezijdige koppeling met het World Ticketing Systeem. Voor de koppeling met de Website wordt er gekeken of hier een specifieke oplossing voor ontwikkeld kan worden, die bij alle Betaald Voetbal Organisatie inzetbaar is. Vanwege de overeenkomst met de KNVB kunnen Betaald Voetbal Organisaties voor een relatief laag bedrag gebruik maken van de voordelen die het pakket biedt. SCOPE is webbased en wordt aangeboden in ASP (Application Service Providing) vorm, dit heeft als groot voordeel dat niet geënvesteerd hoeft te worden in hard- en software voor een server. Daarnaast bespaart dit aanzienlijk in de beheerskosten voor de werkplekken; iedereen heeft immers de beschikking over een webbrowser. Naast de licentie voor een onbeperkt aantal werkplekken voorziet de overeenkomst ook in begeleiding tijdens de implementatie, ondersteuning gedurende het gehele traject en een kennisgarantie via diverse trainingen.
Bron: SCOPE