Customer Relationship Management, oftewel ‘CRM’ is een breed begrip. De kern is dat het draait om het contact met prospects en klanten. Dit is waar uw organisatie haar omzet realiseert.
Hoe meer klanten u heeft, hoe lastiger het is om goed op de hoogte te blijven van elke specifieke klant situatie. De kans is groot dat ook uw klanten veel vaker contact met u opnemen dan dat u zich daar bewust van bent. Ze bezoeken uw website, bellen met uw service afdeling, vragen informatie aan bij de marketing afdeling en plaatsen een order bij uw verkopers. Deze contact momenten zijn essentieel. Hoe krijgt u hier inzicht in? Hoe bepaalt u de winstgevendheid per klant(groep) en verhoogt u het serviceniveau van de organisatie?
Eenvoudig en snel in gebruik
Kenmerkend voor BusinessBase CRM is de intuïtieve user interface die gebruikers de mogelijkheid biedt om vanaf één scherm alle klant informatie en historie te raadplegen. BusinessBase CRM kan gemakkelijk en snel in gebruik worden genomen doordat de interface aansluit op Microsoft XP. De uitgebreide functionaliteit in BusinessBase CRM stelt je eenvoudig in staat om relaties op te bouwen met je klanten en leads beter op waarde te schatten.
Relatiebeheer. Wie zijn mijn klanten?
Klanten, prospects, leveranciers en particulieren. In BusinessBase bepaal je naast de standaard naam, adres en contactpersoongegevens zelf welke selectiecriteria er toe doen. Zowel op bedrijf- als contactpersoonniveau heb je beschikking over vrij te definiëren selectie velden en tabellen ten behoeve van uw marketingacties, nieuwsbrieven, etc. Met de intuïtieve selectietool filter je in een handomdraai uw klantenbestand op elke gewenste doelgroep en verstuur je de juiste informatie naar de juiste klanten! Met het grootste gemak maak je met enkele muisklikken een selectie van alle klanten die in de afgelopen jaren een bepaald product hebben afgenomen. Zodat je ze met een e-mailing op de hoogte kan stellen van de nieuwe modellen.
Contactmanagement
Wie heeft voor het laatst contact gehad met de klant? De kans is groot dat ook binnen jouw organisatie diverse medewerkers van verschillende afdelingen regelmatig contact hebben met je klanten. Al deze mensen hebben – als het goed is – toegang tot elkaars informatie. Hoe vaak komt het niet voor dat het opvolgen van vragen van een klant blijft liggen omdat de verantwoordelijke verkoper er vanwege vakantie of ziekte niet is. En hoe herkenbaar is het niet dat nieuwe leads daardoor dagenlang in de mailbox van de verkoper blijven liggen?
Met BusinessBase CRM bevat het klantbeheer naast de basis zoals adresgegevens, telefoonnummers en contactpersonen een compleet dossier met alle relevante communicatie tussen de klant en alle mensen in uw organisatie. Voor iedereen met de juiste privileges zijn e-mails, telefoontjes, bezoekverslagen, afspraken, acties, post, etc vanuit de relatie te genereren en vanuit het dossier centraal te raadplegen.
BusinessBase beschikt tevens over een geïntegreerde mailserveronafhankelijke e-mail functie voor het versturen en ontvangen van e-mail. Ook de multi user agenda van BusinessBase waarin alle afspraken zijn gerelateerd aan relaties, contactpersonen, projecten en urenregistratie, is te synchroniseren met uw Microsoft Outlook agenda op basis van MS Exchange.
Klanten monitoren
Wat willen mijn klanten en wat is de winstgevendheid? Het behouden van een bestaande klant kost een organisatie vaak vele malen minder dan het aanwerven van een nieuwe. Het heeft dus alle aandacht om te proberen uw bestaande klanten te behouden en te richten op de verkoop van meer producten en meer diensten aan uw bestaande klanten (crosselling).
Hoeveel inspanning moet je leveren om de klant je producten en diensten te verkopen? Hoe vaak belt je klant met de service afdeling en wat zijn de kosten ten opzichte van de opbrengsten?
Met BusinessBase beschikt je over de unieke functie om de klant met één druk op de knop te monitoren. Wat hebben wij in het verleden daar gedaan, wat doen we er nu en wat kunnen we daar in de toekomst nog aan producten en diensten verkopen. Lopende offertes, orderhistorie, financiële informatie, lopende en afgesloten projecten, service calls, onderhoudscontracten voor alle medewerkers in je organisatie centraal beschikbaar. Door met BusinessBase de marketing, sales en service afdelingen in één systeem te verenigen krijgt je een volledige kijk op de klant!
Offertes en forecast
Je marketing afdeling genereert leads die worden toegewezen aan je verkopers om ze te kwalificeren. Voor elke prospect wordt uiteraard netjes een offerte opgemaakt die vanzelfsprekend keurig wordt opgevolgd. Een enkele keer belt er iemand die al weken geleden informatie had aangevraagd, maar niets meer heeft gehoord…..Maar dat komt gelukkig nauwelijks voor..…toch?
Met BusinessBase CRM weet je het zeker. Je hebt altijd inzicht in het volledige verkoopproces vanaf het eerste contact tot en met de order. Verkopers stellen in een handomdraai offertes op waarbij automatisch rekening wordt gehouden met de klantspecifieke prijsafspraken en kortingscondities. De klantgegevens, artikelen en diensten uit de offerte worden met hetzelfde gemak in uw Microsoft Word offertesjablonen gepresenteerd. Offertes kunnen direct per e-mail, fax of post worden verstuurd. Alle vervolgacties op de offerte worden onder dezelfde noemer in het klantdossier gearchiveerd waardoor iedereen over dezelfde informatie beschikt.
Met BusinessBase CRM bent je niet alleen in staat snel klantgerichte offertes op te stellen maar kan je ook uitgebreid de pipeline beheren en analyseren. Elke verkoper geeft aan in welke fase de offerte zich bevind, wie de concurrentie is, het kanspercentage en de verwachte orderdatum. Hierdoor helpt BusinessBase je met realtime en online forecastoverzichten sneller de juiste beslissingen te nemen. Wat is de te verwachten omzet voor de komende maanden, per verkoper. En hoe reëel zijn deze verwachtingen. Ligt de aandacht op marketing om een magere pipeline te vullen of focussen we ons op het sluiten van de laatste orders om de maand goed af te sluiten.
Bronnen: CRMcentraal & BusinessBase CRM