Selecteer een pagina

Bedrijven bezuinigen ondanks de crisis niet op hun CRM-systemen; er wordt juist meer geld hierin gepompt. Analistenbureau Gartner heeft dit geconcludeerd in het onderzoek Key Themes to be addressed at Gartner’s 2009 European CRM Summit.

Volgens het analistenbureau heeft de economische crisis bijna geen effect op de CRM-markt. Dit jaar wil meer dan driekwart van de Europese bedrijven investeren in CRM. De rest van de bedrijven zijn niet van plan op CRM te bezuinigen. Dit jaar staan in het bijzonder investeringen in klantenbinding en het verhogen van de omzet door wallet share hoog op de agenda. “De verwachting was dat de investeringen in CRM zouden teruglopen, maar dit onderzoek laat zien dat de markt over de hele linie stabiel blijft”, aldus Gartner-analist Chris Pang.

Doordat veel projecten, zoals de invoering van direct-marketing-tools, klantenanalyse en klantensupport relevant zijn voor veel bedrijven kan daar ook niet zomaar bezuinigd op worden. Gartner verwacht dat dit jaar 2,4 miljard euro omgaat in de Europese CRM-markt; dit is vier procent meer ten opzichte van vorig jaar. Bovendien zullen bedrijven zich doorgaans niet wagen aan de aanschaf van nieuwe CRM-systemen. Het geld wordt voornamelijk in het optimaliseren van bestaande systemen gestoken.