Selecteer een pagina

Anno 2007 wordt CRM in Nederland nog altijd niet gezien als een strategisch instrument. Uit onderzoek blijkt dat minder dan de helft van de bedrijven een heldere CRM-strategie heeft geformuleerd. In de meeste gevallen is deze strategie gebaseerd op elementen als het stroomlijnen van klantprocessen en het verhogen van de klanttevredenheid. Dit blijkt uit de eerste resultaten van een continu onderzoek naar de toepassing van CRM binnen Nederland. Het onderzoek is uitgevoerd door MarketCap in samenwerking met SuperOffice. CRM kan ingezet als een strategisch instrument het bedrijfsresultaat verhogen, onder meer door het verhogen van klanttevredenheid en klantloyaliteit. CRM wordt door meer dan 50 procent van de ondervraagde bedrijven vooralsnog niet ingezet als een instrument waarvoor een duidelijke strategie geformuleerd wordt. Als een bedrijf een duidelijke strategie geformuleerd heeft richt deze strategie zich veelal op het stroomlijnen van de klantprocessen en het verhogen van de klanttevredenheid. CRM lijkt dus vooral gezien te worden als een strategisch instrument welke zich richt op bestaande klanten en niet zozeer op het werven van nieuwe klanten.

Lees verder op Sales Online