Slechts één op de twee ICT-projecten wordt een succes. Dat blijkt uit de Ernst & Young ICT Barometer van juni 2007. Van de mislukte projecten faalt 4 procent volledig. CRM-projecten leiden zelden tot succes. Hiervan mislukt tweederde.
De redenen voor het niet slagen lopen uiteen. Meestal werkt de toepassing niet (37 procent) of voldoet het niet aan de verwachting (28 procent). Uitlopen (23 procent) of kostenoverschrijding (11 procent) worden ook vaak genoemd. Uitgaande van een ruw geschatte 380.000 ICT-projecten per jaar betekent 4 procent mislukking al gauw 15.000 mislukte projecten op jaarbasis.
“Deze uitslag is ronduit schokkend,” zegt Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership bij Ernst & Young. “En dan benoemen we alleen nog maar de allerergste projecten. We hebben het dan nog niet eens over het aantal projecten dat maar gedeeltelijk succesvol is (48 procent). In totaal zijn er op jaarbasis bijna 200.000 projecten die niet naar tevredenheid verlopen of volledig mislukken. Een groot deel daarvan levert niet de gewenste resultaten op, of overschrijden het budget.”
“Hoeveel bedrijven raken hierdoor in grote problemen? 15.000 mislukte projecten, gemiddeld 3.8 projecten per bedrijf: dat zijn bijna 4.000 bedrijven met falende boekhoudsystemen, haperende netwerken, onbenaderbare websites en vooral erg veel slecht werkende CRM systemen.”
De tweemaandelijkse ICT Barometer ondervraagt 607 directeuren, managers en professionals uit het bedrijfsleven en (semi-)overheid.
Bronnen: CRMcentraal & TeleCom Update Magazine