Selecteer een pagina

CRM systemen zijn ontworpen om verkoopteams te helpen bij het managen van klantrelaties. Bedrijven doen er goed aan om gebruik te maken van alle voordelen die CRM systemen met zich meebrengen. De Boston Consulting Groep (BCG) bracht recentelijk een verslag uit met de naam “De stem van de gebruiker – Hoort je bedrijf deze?”. Het verslag bevat de tastbare waarheid dat ongeveer 65% van alle blue-chipbedrijven die werden geënquêteerd geen data hebben over klantenbehoeften en –gedrag. Dit zorgde voor een lage opbrengst in relatie tot de onkosten die gemaakt werden. Het gaat bij dergelijke CRM systemen om miljoenen dollars verlies.

In een moeilijke economische tijd, waar gebruikers zeer strenge keuzes moeten maken op het gebied van inkopen, kunnen bedrijven de trend die er eerst was niet negeren. Bedrijven moeten hun klanten met CRM software leren kennen en zij moeten nagaan hoe de klanten zich gedragen. Om omzet te blijven genereren, competitief te blijven en succesvol te zijn, moeten bedrijven zich concentreren op het begrijpen van hun klanten en ze moeten klantkennis implementeren in hun verkoopprocessen.

Voorspelbare analyse bij CRM systemen

Professionals besteden in principe meer tijd aan het uitvoeren van onderzoek dan aan het daadwerkelijk sluiten van verkoopdeals. De hoeveelheid beschikbare informatie kan voor nachtmerries zorgen, tenzij bedrijven onderzoek doen in de verzadigde markt van CRM systemen om na te gaan welk CRM systeem het beste gebruikt kan worden. Een CRM systeem dat data van potentiële klanten opslaat en voorspelt welke potentiële klanten waarschijnlijk werkelijk iets zullen kopen is wat elk bedrijf eigenlijk nodig heeft.

Grote datahoeveelheden zonder CRM systeem geven bedrijven alleen cijfers, tenzij de bedrijven deze de informatie kunnen gebruiken voor voorspelbare CRM analyse. De informatiekwaliteit van geavanceerde CRM systemen moet in staat zijn om analyses uit te voeren die bedrijven helpen om goede keuzes te maken omtrent wat, hoe, aan wie en wanneer zij hun producten of diensten moeten verkopen.

Met de nieuwe technologie kunnen marketing- en verkoopmedewerkers de beschikbare informatie in CRM systemen beter gebruiken. Ze kunnen hun inspanningen sorteren aan de hand van de prioriteiten en hun marketingstrategieën die gebaseerd zijn op klantgedrag, aanpassen. Een voorspellende analyse die wordt geïncorporeerd in CRM systemen is daarom een uitstekende hulp voor het verkoopteam. Deze medewerkers kunnen goed pijlen wanneer en hoe ze klanten op een persoonlijk niveau kunnen benaderen. Klanten waarderen speciale aanbiedingen namelijk.

Maandelijkse verkooprapporten alleen zullen niet effectief werken op het verkoopteam. Dit team heeft een goed functionerend CRM systeem nodig om de klanten beter van dienst te kunnen zijn.