Selecteer een pagina

Gemeenten letten bij het aanbesteden van ICT-projecten te veel op prijs en te weinig op kwaliteit van dienstverlening. Dat blijkt uit onderzoek van Ernst&Young.

Volgens het onderzoeksrapport wordt de nadruk op het prijskaartje veroorzaakt door gebrekkige communicatie, en doordat de kosten van een ICT-project op een andere plaats terechtkomen dan de baten. Guill van den Boom, senior manager bij Ernst&Young, meent dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn zolang de gemeenten goed rekening houden met de geformuleerde doelstellingen. Het blijkt echter dat die doelstellingen niet altijd even helder zijn geformuleerd. Gemeenten hebben te weinig grip op de ICT-projecten en verliezen hun focus op de doelstellingen.

Door het gebrek aan heldere doelstellingen geven gemeenten voorafgaand aan een aanbesteding te weinig informatie. 94% van de ondervraagde leveranciers meent dat de selectieprocedure niet geschiedt op basis van objectieve gronden. Van den Boom signaleert verbetering bij gemeenten, maar het tempo ligt niet hoog. Vooral kleine gemeenten met een kleine ICT-afdeling hebben een grote achterstand. 55% van de gemeentefunctionarissen vindt het tempo waarin digitale diensten worden ingevoerd ook te laag.

Bronnen: CMScentraal & Computable