De transactie is een secundaire buy-out met GIMV als lead investeerder en IRIS Capital als co-lead investeerder. De Human Inference transactie is de derde investering van GIMV ICT in Nederland over de afgelopen 12 maanden, na de eerdere investeringen in Liquavista en Xanadu Wireless.
Human Inference (www.humaninference.com) is een leidende Europese speler op de markt van oplossingen ter verbetering van de kwaliteit van bedrijfsgegevens. Het beheer van datakwaliteit kende de voorbije jaren een sterke groei, voornamelijk omdat het de effectiviteit bepaalt van bedrijfstoepassingen zoals CRM en ERP. De sof tware van Human Inference biedt de klanten de mogelijkheid te werken met betrouwbare gegevens, dankzij een technologisch platform dat de bestaande bedrijfsprocessen koppelt aan externe referenties om zo te verzekeren dat de gegevens volledig, correct, uptodate en uniek zijn (om zo de kwaliteit van de gegevens te verhogen).
Human Inference werd opgestart in 1986 in Arnhem (NL). De strategie van HI bestaat erin om zijn locale aanpak te extrapoleren op Europese schaal, vertrekkend van zijn thuismarkten Nederland, België en Duitsland. Vandaag telt HI 75 medewerkers en levert het aan klanten uit diverse sectoren waaronder 180 blue chip klanten zoals Rabobank, ING Bank, Allianz, KPN Telecom, Vodafone, RWE, E.ON, KLM Air France, PwC, Ernst & Young, KPMG,….
De transactie is een secundaire buy-out, onder leiding van GIMV en met IRIS Capital als colead investeerder. Zij nemen HI over van de vorige eigenaar Prime Technology Ventures die het bedrijf in 2003 verwierf bij een eerste management buy-out. Alle betrokken partijen hebben beslist om geen verdere financiële details bekend te maken.
De HI transactie is reeds de derde deal van GIMV ICT in Nederland over de afgelopen 12 maanden. Eerder nam GIMV ICT participaties in Liquavista (beeldschermtechnologie voor mobiele applicaties) en Xanadu Wireless (laag verbruik Zigbee oplossingen). In het algemeen ondervindt GIMV ICT een stijgende dealflow van innovatieve technologiebedrijven op zoek naar durfkapitaal voor hun verdere ontwikkeling.
Bronnen: CRMcentraal & Forteon