Steeds meer websitebouwers gebruiken het open-source contentbeheersysteem Joomla! als motor voor hun websites. WINMAG Pro-redacteur Elmar Otten Otten dook in de code en kan de professionals alleen maar gelijk geven. Joomla! is ongetwijfeld het bekendste open source-CMS (Content Management Systeem) van dit moment en niet zonder reden. Met Joomla! haalt u een bijzonder uitgebreid en kant en klaar draaiende website in huis, met een van de meest geavanceerde beheersystemen. De grote kracht van Joomla! zit echter in de duizenden ontwerpen en uitbreidingsmogelijkheden die op internet (Joomla.org) zijn te vinden. Vrijwel alles wat u kunt verzinnen heeft iemand al een keer gemaakt en meestal nog bijzonder goed ook. Er zijn veel commerciële initiatieven, maar het meeste is gratis. Joomla! is zó goed en zó uitgebreid dat het eigenlijk weinig zin meer heeft om een website als maatwerk van de grond af te laten bouwen. U merkt dat we onze bewondering niet onder stoelen of banken steken, maar Joomla! heeft ook zijn nadelen. Het CMS kent namelijk zoveel mogelijkheden dat het niet binnen een paar dagen valt te leren. Niet dat het onlogisch in elkaar zit, het is vooral véél werk. Daar komt nog bij dat de website na installatie van Joomla! weliswaar direct draait, maar nog wel helemaal moet worden afgesteld en ingericht. Dat zal veel sneller gaan dan bij “nieuwbouw”, maar het blijft toch specialistenwerk. Het personeel dat de website dagelijks van content moet gaan voorzien, zal een dag training nodig hebben en de webbeheerder nog wel wat langer. Misschien neemt u zelfs liever een webbeheerder van buitenaf aan, iemand die weet wat moet worden gedaan als uw site onderuit gaat. Want dat is niet het moment om uitgebreid in helpforums van de online community te gaan zitten neuzen, in de hoop dat iemand het antwoord weet.
Lees artikel verder op WINMAG