Selecteer een pagina

Dankzij het nieuwe CMS-systeem is NU.nl voortaan beter in staat om het grote aantal nieuwsbronnen efficiënter te beheren en te bewerken. Van de migratie, eind 2008, merkten de gemiddeld 1.5 miljoen dagelijkse bezoekers van de site niets. “En dat is een groot compliment voor de bouwer, internetbureau Ibuildings,” zegt Joris van Lierop van Ilse Media, moederbedrijf van NU.nl.

“Wij waren op zoek naar een oplossing waarin het CMS niet onze werkwijze dicteert, maar andersom”, aldus Van Lierop. “Daarnaast moet het CMS ook in staat zijn om dochtersites zoals Nujij.nl en Nuzakelijk.nl te bedienen. Ook de koppeling tussen het CMS en onze media-applicaties voor video en foto’s vraagt maatwerkintegratie. We werken samen met Ibuildings omdat ze een scherpe prijs-prestatieverhouding bieden maar ook omdat Ibuildings een duidelijke visie durfde te presenteren over hoe redacteuren met een CMS zouden willen werken. Die visie toonde een heel gebruiksgerichte aanpak. Daarnaast heeft het bedrijf in eerdere projecten bewezen op tijd en binnen budget te werken. Ook dat is in ons wereldje een opmerkelijke kwaliteit”, nogmaals van Lierop.

Om de snelle groei op te kunnen vangen, was een krachtiger content management systeem noodzakelijk, aldus Van Lierop: “In de loop van de tijd kregen we naast NU.nl allerlei sites erbij, zoals NUfoto, NUjij, NUkaart, NUsport en NUbijlage. Het was dan ook de hoogste tijd voor deze vergaande migratie. Met als gevolg dat de redactie veel sneller berichten kan wijzigen en plaatsen op de verschillende NU-sites. Zelfs de meest kritische redacteur is er enthousiast over.”