Selecteer een pagina

KPN is maart 2006 omgeschakeld van een productgericht naar een dienstverlenend bedrijf. De divisies Vast, Mobiel, Overig en het corporate deel van KPN veranderden in de divisies consumentenmarkt, zakelijke markt, wholesale en IT. Dit betekende dat de vier Oracle ERP-systemen van de oude divisies moesten worden vervangen, waarvoor ze zorgvuldig uiteen werden gerafeld en vernieuwd. Daarnaast werden zij in het kader van rationalisatie samengevoegd tot één Oracle-systeem; hierbij koos men ervoor om de processen te behouden van die divisie die ze het beste voor elkaar had, en de mensen van de andere divisies daarvoor op te leidden. KPN hanteerde bij het ERP-project, gestart in september 2006, enkele rigide principes. Maatwerk werd uitgesteld wanneer het de deadline bedreigde. Er werd een stuurgroep opgezet met daarin alle stakeholders van de nieuwe situatie, er werd een strakke en open `heartbeat`-rapportage gevoerd, en men liet `process champions` de beste processen kiezen. Men bevind zich nu in de derde fase van het project, waarin de processen worden geoptimaliseerd. KPN wil vooral de hoeveelheid systeeminterfaces beperken en hoopt op een goede onderlinge integratie van de pakketten van Siebel en Portal Software, zodat de oude, eigen interfaces kunnen worden verlaten.