Selecteer een pagina

Nedschroef Helmond B.V. heeft dankzij Sofon Guided Selling een grote verschuiving van werkzaamheden meegemaakt. Vroeger werden alle offertes verzorgd door de calculatieafdeling, tegenwoordig kunnen verkopers deze offertes zelf aan met de standaardsoftware van Sofon. Specialisten worden nu minder belast en de doorlooptijd van de gemiddelde offerte is al flink afgenomen.
Oneindig veel soorten
Nedschroef Helmond maakt bouten, ofwel “bevestigingsmiddelen”, in bijna oneindig veel soorten en maten voor de auto-industrie en haar toeleveranciers. Grote klanten in de auto-industrie hebben allemaal hun eigen standaarden, maar Nedschroef maakt en ontwikkelt ook speciale series op bestelling. “Wij wilden al deze productvarianten klantstandaarden digitaliseren én sneller betrouwbare offertes kunnen maken”?, vertelt Han Tielens, Sales Manager Fasteners bij Nedschroef Helmond. Volgens hem vielen rendement, doorlooptijd en scoringskansen van offertes te verbeteren. Na een implementatietraject van een half jaar, ging Sofon Guided Selling onlangs live bij Nedschroef Helmond. Tielens heeft het project geënitieerd en begeleid. De implementatie werd geleid door Management Trainee Roel van Lankveld, die ook tekende voor de modellering. Hij werd bijgestaan door Roxanne Schuitemaker die als Sales Executive vooral bezig is met de dagelijkse praktijk op de verkoopafdeling. Zij kregen steun van een team van vijf andere Nedschroef-medewerkers en van een Sofon-consultant. Kasten Voor de komst van Sofon verliep de archivering van technische gegevens totaal anders. Projectleider Van Lankveld: “Door de jaren heen hebben wij de de technische gegevens van al onze producten in enorme kasten moeten bewaren. Autofabrikanten, onze grootste klanten, verwachten dat wij hun standaarden kennen en bijhouden. Wij hebben dan ook iemand in dienst die precies weet waar alle gegevens te vinden zijn. Hij is natuurlijk aangewezen om samen met ons de gegevens in Sofon te zetten.”? Tielens vervolgt: “Je begrijpt dat dit een slag is, die we sowieso moesten maken. Nu alles in één systeem staat, zijn deze gegevens veel toegankelijker. Daarnaast wordt veel dubbelwerk van onze Engineering-afdeling voorkomen. Veel repeterende zaken worden al aan de voorkant door de afdeling Sales afgevangen. De winst is dat iedere verkoper nu veel beter weet wat wij maken en wat wij kunnen. De kans is veel kleiner geworden dat we een offerte maken voor een product dat wij niet kunnen leveren.”?
Vuistregels
Ook calculeren verloopt met Sofon veel beter dan voorheen. Tielens: “Vroeger werkten we in het proces met vuistregels die in de hoofden zaten van onze mensen. Nu staan deze gegevens in modellen waarin productgegevens exact zijn gespecificeerd.”? Het oude calculatiesysteem wordt nog wel als controlemiddel achter de hand gehouden. “Door het verbeteren van het model vallen verkopers daar steeds minder vaak op terug”?, vertelt Roxanne Schuitemaker. “Dit is ook niet nodig. Het systeem berekent precies wanneer het rendabel is om een serie te maken of niet en waarom dat zo is. Vervolgens doet Sofon een voorstel met daarin een onderbouwing van de gestelde prijzen en/of toeslagen. Zo beschermen we onszelf voor een te lage prijs of een niet-realistische productenserie. Over het algemeen waarderen onze klanten deze duidelijke en inzichtelijke vorm van offreren”?. En dat vindt Nedschroef belangrijk, omdat de wens van de klant hoog in het vaandel staat. Tielens besluit: “Sofon zal ons in de toekomst helpen om snel op nieuwe tendensen in de automotive-industrie te reageren.”?
Wat bereikte Nedschroef met Sofon?

Offertes worden gemaakt door verkopers i.p.v. calculatieafdeling
Doorlooptijd offertes is aanzienlijk verbeterd
Klantenwensen kunnen beter vertaald worden in het gewenste product
Verkoop kan klanten meteen een complete en heldere offerte aanbieden
Productkennis zit in Sofon en is dus snel op te zoeken
Meer tijd voor productontwikkeling en procesverbetering
Aanvragen zijn op de dag van binnenkomst te beantwoorden
Verkoopproces is minder complex geworden

Bron: Sofon