We vonden een aardige post over de HBO opleiding tot CRM Manager hier. “Woensdag woonde ik een proefcollege bij van de leergang CRM die sinds 2005 wordt aangeboden door de Beeckestijn Business School. Er is veel belangstelling voor, getuige de ruim 50 aanwezigen die plaats namen in de collegebanken. En dat is wel eens anders geweest, want lange tijd stond CRM gelijk aan jarenlange projecten waarin pakketten als Siebel werden ingericht, maar die uiteindelijk weinig opleverden.” “Wil Wurtz, voorzitter van het CRM genootschap en een van de initiatiefnemers en docenten van deze leergang, leidde het proefcollege in met enkele resultaten van een onderzoek onder Nederlandse bedrijven. Ruim de helft van de bedrijven blijkt wel iets aan CRM te doen en eenderde benoemt die activiteiten ook als CRM. Bij bedrijven met meer dan 250 werknemers zijn de meeste CRM-initiatieven te vinden. Als belangrijkste doelstelling wordt vooral genoemd ‘vergroten van de klanttevredenheid’. De motivatie om meer klantgericht te gaan ondernemen komt vooral voort uit toegenomen klachten en weglopende klanten. Opmerkelijk is ook dat CRM ook wordt opgepakt in de non-profitsector en bij de overheid. De meeste bedrijven zijn zich nog vooral aan het orienteren op een goede aanpak en doen dat bij voorkeur met eigen medewerkers of met kleine, gespecialiseerde consultancy bureaus.” “Kortom, CRM is hot en er is volop vraag naar CRM-managers. De leergang CRM heeft dan ook niet te klagen over de aanmeldingen. Daarbij komt de aantrekkelijke formule van de opleiding: hij wordt binnen 5 maanden afgerond, bevat veel praktijkcases en wordt gegeven door docenten die hun sporen in de praktijk van marketing en CRM hebben verdiend. Het PIM (Platform Innovatie in Marketing) en het CRM genootschap zijn mede-initiatiefnemers. De voorzitters van beide clubs, respectievelijk Hans Molenaar en Wil Wurtz verzorgen dan ook een aantal colleges. Andere docenten zijn Egbert-Jan van Bel, Conny Zijlstra (Capgemini), Alexander Singewald en Maurice Bakker.” “De leergang omvat 9 colleges, een aantal bedrijfsbezoeken en twee gastcolleges over praktijkcases. Verder werk je met vier of vijf medestudenten een groepsopdracht uit, die in een apart college gepresenteerd wordt. Tot slot doe je een individuele opdracht, bijvoorbeeld over het bedrijf waar je werkt en het plan dat je daarbij maakt, moet je mondeling verdedigen tegenover de docenten. En dat is het examen, dus niet urenlang je vingers kapot schrijven om uit het hoofd gestampte feitjes te reproduceren.” “Theorie dient vooral ter ondersteuning van de praktijk. De onderwerpen die in de collegereeks aan bod komen, stippen vrijwel alle aspecten van CRM aan, van de IT-systemen tot en met de aanpassingen in processen en organisatiestructuur, van de wetgeving rond persoonsgegevens tot en met data-analyse. Die diversiteit is, wat mij betreft, tevens het zwakke punt van de opleiding, want in een avond kan zo’n onderwerp natuurlijk niet meer dan globaal worden behandeld. De leergang wil dan ook geen experts op deze deelgebieden afleveren, maar vooral CRM-managers die een gesprekspartner voor de experts kunnen zijn. Maar dan is een prijs van bijna 3000 euro ex. btw wel een fikse investering, temeer omdat het vakgebied nog volop in ontwikkeling is en je dus niet de illusie moet hebben dat je van de allerlaatste ontwikkelingen wordt bijgespijkerd.” Post geheel overgenomen van Blinkz!
Opleiding tot CRM Manager veelomvattend maar prijzig
door admin | apr 1, 2007 | Customer relationship management (CRM), NederlandsKennisCentrum | 0 Reacties