Het nieuwste op online CRM-gebied komt uit Canada. Het is een webdienst, die gebruik maakt van Web 2.0-technieken, zoals Ajax. De naam van de nieuwkomer: Oprius. Live sinds juli 2006 en met stap voor stap meer mogelijkheden.
Oprius is een online CRM-platform voor eenmanszaken en kleine bedrijven, die geen eigen IT-afdeling hebben. De basismodule heet Oprius Foundations. Daarmee leg je informatie over klanten en relaties vast en kun je allerlei links aanleggen naar relevante informatie. Er is niet alleen een import-, maar ook een exportfunctie ingebouwd, dus er kunnen back-ups worden gemaakt. En niet onbelangrijk: alle ingevoerde gegevens blijven jouw eigendom.
De basismodule Foundations is gratis te gebruiken. Eind november vorig jaar werd hier een module aan toegevoegd, waarmee e-mail gekoppeld wordt aan de contactpersonen in je relatiebestand. Het gebruik van deze module kost $ 18 per half jaar (gratis dertig dagen te proberen).
Nieuwerwetse handigheidjes
Maar weer helemaal gratis is de web widget, die medio november werd toegevoegd. Daarmee kun je online leads genereren. Je voegt een paar regels code toe aan je eigen website. Vervolgens kan een geïnteresseerde bezoeker zijn contactgegevens invullen op een klein Oprius-invulschermpje. Deze gegevens worden dan automatisch in je Foundations-account opgenomen en ze verschijnen daar als leads, die je moet opvolgen. Superhandig voor jou, maar ook voor je bezoeker, want die hoeft de pagina, die hij bekijkt niet te verlaten voor een of ander invulformulier.
De bouwers van Oprius hebben aangekondigd met meer van deze nieuwerwetse handigheidjes te zullen komen.
Demo
Op de site kun je in een demonstratie-omgeving (Try Demo) direct aan de slag en zo ervaren wat deze online CRM-dienst in huis heeft. Er is geen registratie nodig. Je zit meteen middenin de applicatie, kunt gegevens toevoegen en wijzigen. Het beste kun je, voordat je dat doet, je eerst wegwijs laten maken door drie prima video’s, die onder de knop Learn More op de homepage te vinden zijn.
Next generation CRM-tool
Of Oprius zal uitgroeien tot een klller-web-CRM-applicatie moeten we afwachten, maar er bestaat geen twijfel dat zoiets er aan zit te komen.
Houd wat dat aangaat ook het Franse initiatief Feedback 2.0 in de gaten. Dat is web 2.0-software om online met je klanten in gesprek te komen. Deze next generation CRM-tool is bijna uit het beta-stadium en zal begin februari aan het publiek worden gepresenteerd.
Blog Oprius / Blog Feedback 2.0
Bronnen: CRMcentraal & Studio ICT