Selecteer een pagina

We vonden een interessant verslag van de IPAN-bijeenkomst in oktober 2008 op Emerce. Jeroen Mirck geeft een beeld van de bijeenkomst waarbij hij stelt dat “publishers en affiliates onvoldoende succesvol zijn met lead generation”. Hij stelt tevens vast dat er “nauwelijks succesvolle cases zijn, de cijfers te weinig inzichtelijk en iedereen blijkbaar passief naar Google kijkt”.

Dit sombere beeld werd in oktober geschetst tijdens de IPAN-bijeenkomst ‘Lead generation, the new money maker?’ in de Amsterdamse Flexbar.

Leadgeneratie staat na een jaar of tien eigenlijk nog steeds in de kinderschoenen, zo luidde de conclusie van het IPAN-debat. Op de vraag wie in de zaal goede cases kon noemen van succesvolle B2B-leadgeneratie volgde een veelzeggende stilte. “Ik ken in de hele wereld van lead generation geen enkele echt fantastische voorbeelden”, gaf ook panellid Jos Swinkels, uitgever bij Reed Business, toe.

Een ander probleem werd geschetst door Minouk Fieggen-Verkerke, hoofd marketing van Kieskeurig. “Bij cost per sale (cps) kun je veel directer afrekenen, maar wijzelf en een groot deel van onze klanten willen daar niet aan. In zo’n geval moet je ook echt samen een verkopende partij worden en allebei gedetailleerd inzicht hebben in de resultaten. Van onze leads wordt circa vijf procent omgezet in een aankoop, begrijp ik van klanten, maar ik vermoed dat dat in werkelijkheid veel meer is. Als dat ook echt zo blijkt te zijn, zouden ze ons – in het geval van een cps-model – veel meer gaan betalen.”

Het beeld dat cijfers niet goed bekend zijn omdat terugkoppeling over de leads ontbreekt, komt ons bij OrangeRepublic bekend voor. Als we wel cijfers hadden is het complete controlevoor pay-per-sale  model een enorme administratie, zodat we er nog geen commercieel model omheen kunnen bouwen. We blijven dus even hangen bij pay-per-lead.

Bron: Emerce