Selecteer een pagina

Reeleezee, ontwikkelaar van online financiële software, biedt vanaf heden een uitbreiding van zijn Accountancy Portal waarmee accountantskantoren op efficiënte wijze alle gangbare belastingaangiften en (XBRL) deponeringen kunnen beheren. Zij beschikken daarmee over een betrouwbaar gereedschap om de online samenwerking met de cliënt verder vorm te geven. Bovendien kunnen kantoren vanuit ICT-oogpunt centraal aangiftemanagement integreren in hun digitale klantenloket. De belangrijkste voorzieningen die Reeleezee Portal op het gebied van aangiftebeheer biedt zijn:

  • Import van aangiftegegevens uit de meest gangbare fiscale pakketten
  • Authenticatie van medewerkers en cliënten (optioneel op basis van de Pass-techniek van Diginotar voor single-login)
  • Veilige digitale handtekening op basis van versleuteling en certificaten
  • Gebruiksvriendelijke cliënt omgeving voor goedkeuring en archivering van aangiften
  • Archivering van aangiften door een Trusted Third Party

Volgens Wilko Stronks, directeur en oprichter van Reeleezee, zorgt deze uitbreiding ervoor dat Reeleezee Accountancy Portal alle centrale functies in de communicatie tussen kantoor en klant kan leveren in de vorm van een hoogwaardige SaaS (Software-as-a-Service) oplossing. Naast internet boekhouden, XBRL-aangiften, gedeeld dossier, veilig berichtenverkeer en single-login naar applicaties van derden is nu ook de digitale werkstroom rond aangiften beschikbaar in het digitale loket dat kantoren op basis van portal aan hun cliënten kunnen bieden.

Stronks benadrukt dat Reeleezee zelf (nog) geen plannen heeft voor de ontwikkeling van fiscale software. “Bestaande fiscale pakketten voldoen functioneel prima voor alle berekeningen, maar bevatten niet de juiste functies voor online communicatie met cliënten, met name de digitale handtekening. Reeleezee Portal bevat de juiste voorzieningen om op basis van Web Services of bestandsimport doelmatig samen te werken met alle fiscale pakketten die correcte aanleverberichten kunnen produceren voor de Belastingdienst.’’Naast de verhoogde service naar cliënten en de betrouwbaarheid van de digitale versleuteling en handtekening, levert het centrale beheer van alle aangiften en deponeringen tijdwinst en minder kans op fouten op. Kantoormedewerkers hebben bovendien alle relevante informatie omtrent de aangiften van hun cliënten op één plaats beschikbaar, ongeacht hun locatie.

Reeleezee verwacht een snelle groei in dit segment. Volgens Stronks is het grootste deel van de bestaande accountantsklanten van Reeleezee Accounting en Portal van plan om in 2007 en 2008 ook digitale aangiftefuncties voor hun klanten te integreren in hun digitale diensten.

Bronnen: FINANCIEELcentraal & Reeleezee