Bij relatiebeheer wordt één centrale database gebruikt die in principe voor alle medewerkers toegankelijk is. Niet alleen zijn alle NAW-gegevens (Naam, Adres en Woonplaats) beschikbaar, maar ook het volledige contactmanagement. Onder contactmanagement wordt hier verstaan de schriftelijke vastlegging van alle contacten die met de diverse relaties zijn geweest. Denk hierbij bijvoorbeeld aan alle correspondentie, aan gespreksverslagen en aan gemaakte afspraken.
Bovendien zijn ook alle agendagegevens van alle medewerkers beschikbaar. Er wordt in dit artikel voorbij gegaan aan de voordelen die met het gebruiksgemak te maken hebben. Ook wordt geen rekening gehouden met voordelen die de organisatie geniet door een effectievere klantbenadering. Zo is het gemakkelijker om van een bestaande klant een betere klant te maken als relatiebeheer goed wordt gebruikt. De hogere klantretentie is in dit artikel eveneens buiten beschouwing gelaten. In dit artikel wordt één aspect van relatiebeheer belicht, en wel het documentbeheer. Alleen al de correspondentie met relaties is een kostenbesparende reden om te investeren in slimme software voor relatiebeheer.
Lees dit uitstekende artikel van Business Issues verder op hun website.
Bron: CRMcentraal