Selecteer een pagina

Salesforce.com zet een stap verder in zijn plan om zijn populaire hosted CRM-oplossing uit te bouwen tot een volledig platform voor Software as a Service (SaaS). Nieuwe modules moeten de integratie met andere software veel eenvoudiger maken.
 
Onder de naam ApexConnect brengt Salesforce.com een aantal kant en klare integratiemodules, aangeboden door partners. Zelf ontwikkelde het bedrijf een module voor integratie tussen zijn CRM en Oracle E-business Suite, naast een al bestaande module voor SAP. ‘Klanten konden vroeger al integreren met SAP, Oracle enzovoort, maar dat gebeurde geval per geval. Nu gaan we meer en meer naar kant en klare integratie’, zegt Chrétien Minke, general manager Benelux van Salesforce.com in de Benelux.

De aankondiging van ApexConnect is vooral te begrijpen als een symbolisch statement, zegt David Bradshaw, analist bij Ovum: ‘Wat ze in feite zeggen, is dat ze erkennen dat het nog steeds een probleem is voor bedrijven om Salesforce.com te integreren met andere toepassingen, en dat ze hier iets aan willen doen.’ De aangeboden connectoren voor omgevingen als SAP en Oracle E-business Suite zullen volstaan voor simpele omgevingen, zegt hij, maar in complexere omgevingen blijft men aangewezen op gespecialiseerde enterprise application integration software.

De integratietools passen wel binnen de bredere plannen van Salesforce.com om tot een universeel platform voor Software as a Service (SaaS) uit te groeien. De eerste stap was dat Salesforce.com AppExchange aankondigde, een omgeving waarop andere softwareontwikkelaars modules kunnen aanbieden die geïntegreerd zijn met de Salesforce.com CRM-software (die op Sun-servers in de USA draait). 230 ontwikkelaars doen dat al. Nu is Salesforce.com AppExchange, ondertussen omgedoopt tot Apex, aan het uitbouwen tot een omgeving waar bedrijven ook hun eigen interne software op kunnen ontwikkelen. Dat gebeurt in een speciale, zeer grafische ontwikkelomgeving die gedeeltelijk gebaseerd is op Java.

Bradshaw is optimistisch over de toekomst van het Salesforce.com ecosysteem van door partners ontwikkelde, geïntegreerde modules. Over de kansen om Apex ook te positioneren als een omgeving voor het ontwikkelen van maatoplossingen, is hij wat sceptischer. ‘Vandaag kunnen de meeste ondernemingen niet alle software die ze nodig hebben vinden op AppExchange. Maar dat is aan het veranderen. Het is op dit moment voor een typisch bedrijf eigenlijk alleen zinnig om Apex te gebruiken om de gaten in het AppExchange aanbod op te vullen.’ Dat Apex slechts gedeeltelijk op standaarden als Java is gebaseerd, is volgens Bradshaw een probleem. ‘Dit is zeer ambitieus. We moeten ons afvragen of de wereld echt nog een andere softwareontwikkelomgeving nodig heeft.’

In België heeft Salesforce.com maar drie mensen in dienst en is het nog geen twee jaar actief, maar het telt klanten als Telenet, Brussels Airlines en Solvay.
 
Bron: CRMcentraal