Selecteer een pagina

Veiligheid is belangrijkste remmende factor, want de ingebruikname van een dergelijke oplossing vereist, in tegenstelling tot een klassieke aankoop van software, niet dat je op voorhand een groot aantal licenties aankoopt. Je kunt beginnen met een kleine basis van een handvol gebruikers, en dan verder ontwikkelen om uiteindelijk de noden van een grote onderneming te dekken. De eerste gebruiker kan meteen aan het werk, want de software is gebruiksklaar en gestandaardiseerd. De gebruiker kan aansluiten met zijn bestaande apparatuur, dus er is geen nood aan nieuwe hardware, besturingssysteem, database of interfaces. Blijkt de oplossing toch niet te voldoen, dan is de kostprijs van die fout beperkt. Men kan overschakelen op een alternatief, zonder verlies van geld, van gezicht of van zijn job.

Dat zijn de voordelen die het succes verklaren van oplossingen als Salesforce.com (voor customer relationship management), Ketera (aankoopbeheer) en Everdream (pc-parkbeheer). Maar SaaS vereist wel dat de beschikbaarheid en beveiliging worden gegarandeerd van de dienst en van de gegevens.

De belangrijkste remmende factor is volgens mij meestal de veiligheid en vertrouwelijkheid van de bedrijfsgegevens die op een dergelijk systeem terechtkomen. Naargelang over welke oplossing we het hebben, is dat een objectief of een subjectief argument. De SaaS-marktleiders hebben in ieder geval al jarenlang trouwe klanten die, op dit gebied, blijkbaar geen problemen hebben ervaren.

Maar wat gebeurt er bijvoorbeeld met uw gegevens als de leverancier failliet zou gaan? Sommige Amerikaanse bedrijven zijn zo al toegang tot hun gegevens verloren of, erger, kregen het aanbod om ze te kopen van de curator. In ieder geval is het essentieel om te eisen dat de mogelijkheid bestaat om de werkmethodes van de leverancier te auditeren of controleren. Zo kunnen een aantal essentiële elementen worden geverifieerd. De betrouwbaarheid van de verwerking, de continuïteit en het vermogen om grote volumes tegelijk te verwerken (continu of op piekmomenten), dat zijn allemaal belangrijke punten om te evalueren ? bij aanvang, en periodiek.

Lees dit artikel verder op IT Professional
Bron: CMScentraal