Het Nederlandse verbod op het versturen van ongevraagde elektronische berichten met commercieel, charitatief of ideëel doel, oftewel spam is uitgebreid. Over 2 maanden, 1 juli 2009, wordt ook het versturen van spam aan bedrijven, zonder voorafgaande toestemming van de ontvanger, verboden.
Vanaf die datum moet de verzender van een email nieuwsbrief desgevraagd kunnen aantonen of er een klantrelatie is met de ontvanger of dat de ontvanger toestemming heeft gegeven tot het verzenden van de nieuwsbrief. Er moet dus een up-to-date klantenbestand zijn en een bestand waarin is bijgehouden welk email adres wanneer en hoe toestemming heeft gegeven.
Heeft u nog veel contact in uw bestand die u af en toe een email stuurt, dan is nu de tijd voor een grote opschoningsactie en opt-out ronde. Want na 1 juli mag u natuurlijk geen enkel bedrijf zonder toestemming meer voorzien van een update over onze producten. De OPTA handhaaft het spamverbod op basis van klachten die ingediend worden via www.spamklacht.nl.