Selecteer een pagina

Hoe meer klanten u heeft, hoe lastiger het is om goed op de hoogte te blijven van elke specifieke klant situatie. De kans is groot dat ook uw klanten veel vaker contact met u opnemen dan dat u zich daar bewust van bent. Ze bezoeken uw website, bellen met uw service afdeling, vragen informatie aan bij de marketing afdeling en plaatsen een order bij uw verkopers. Deze contact momenten zijn essentieel. Hoe krijgt u hier inzicht in? Hoe bepaalt u de winstgevendheid per klant(groep) en verhoogt u het serviceniveau van de organisatie?

Eenvoudig en snel in gebruik
Kenmerkend voor een CRM systeem (relatiebeheer software) is één locatie die gebruikers de mogelijkheid biedt om vanaf één scherm alle klant informatie en historie te raadplegen. Een CRM-systeem kan gemakkelijk en snel in gebruik worden genomen doordat de software aansluit bij de functies van de verkoopmedewerker. De uitgebreide functionaliteiten in diverse CRM-systemen stelt de medewerker eenvoudig in staat om relaties op te bouwen met klanten en leads beter op waarde te schatten.

Contactmanagement
Wie heeft voor het laatst contact gehad met de klant? De kans is groot dat ook binnen de organisatie diverse medewerkers van verschillende afdelingen regelmatig contact hebben met dezelfde klanten. Al deze mensen hebben – als het goed is – toegang tot elkaars informatie. Hoe vaak komt het niet voor dat het opvolgen van vragen van een klant blijft liggen omdat de verantwoordelijke verkoper er vanwege vakantie of ziekte niet is. En hoe herkenbaar is het niet dat nieuwe leads daardoor dagenlang in de mailbox van de verkoper blijven liggen?

Een goed CRM-pakket bevat het klantbeheer naast de basis zoals adresgegevens, telefoonnummers en contactpersonen een compleet dossier met alle relevante communicatie tussen de klant en alle mensen in uw organisatie. Voor iedereen met de juiste privileges zijn e-mails, telefoontjes, bezoekverslagen, afspraken, acties, post, etc vanuit de relatie te genereren en vanuit het dossier centraal te raadplegen.

Klanten monitoren
Wat willen klanten en wat is de winstgevendheid? Het behouden van een bestaande klant kost een organisatie vaak vele malen minder dan het aanwerven van een nieuwe. Het heeft dus alle aandacht om te proberen uw bestaande klanten te behouden en te richten op de verkoop van meer producten en meer diensten aan uw bestaande klanten (cross-selling).

Met veel CRM-software beschikt u over de mogelijkheden om de klant met één druk op de knop te monitoren. Wat heeft u in het verleden daar gedaan, wat speelt er nu en wat kunt u daar in de toekomst nog aan producten en diensten verkopen. Lopende offertes, orderhistorie, financiële informatie, lopende en afgesloten projecten, service calls, onderhoudscontracten voor alle medewerkers in je organisatie centraal beschikbaar. Door met een CRM-pakket de marketing, sales en service afdelingen in één systeem te verenigen krijgt u een volledige kijk op de klant!

Offertes en forecast
De marketing afdeling genereert leads die worden toegewezen aan verkopers om ze te kwalificeren. Voor elke prospect wordt uiteraard netjes een offerte opgemaakt die vanzelfsprekend keurig wordt opgevolgd. Een enkele keer belt er iemand die al weken geleden informatie had aangevraagd, maar niets meer heeft gehoord…..Maar dat komt gelukkig nauwelijks voor..…toch?

Met een CRM-pakket weet u het zeker: u heeft altijd inzicht in het volledige verkoopproces vanaf het eerste contact tot en met de order. Verkopers stellen in een handomdraai offertes op waarbij automatisch rekening wordt gehouden met de klantspecifieke prijsafspraken en kortingscondities. De klantgegevens, artikelen en diensten uit de offerte worden met hetzelfde gemak in uw Microsoft Word offertesjablonen gepresenteerd. Offertes kunnen direct per e-mail, fax of post worden verstuurd. Alle vervolgacties op de offerte worden onder dezelfde noemer in het klantdossier gearchiveerd waardoor iedereen over dezelfde informatie beschikt.

Met een CRM-pakket bent u niet alleen in staat snel klantgerichte offertes op te stellen maar kunt u ook uitgebreid de pipeline beheren en analyseren. Elke verkoper geeft aan in welke fase de offerte zich bevindt, wie de concurrentie is, het kanspercentage en de verwachte orderdatum. Hierdoor helpt een CRM-pakket u met realtime en online forecastoverzichten sneller de juiste beslissingen te nemen. Wat is de te verwachten omzet voor de komende maanden, per verkoper. En hoe reëel zijn deze verwachtingen. Ligt de aandacht op marketing om een magere pipeline te vullen of focussen we ons op het sluiten van de laatste orders om de maand goed af te sluiten.

Welk CRM-pakket kiest u?
Met meer van 150 CRM-pakketten in de markt is het lastig om een eerste selectie te maken van de leveranciers. CRMcentraal kan voor iedereen die de aanschaf van een CRM-pakket serieus overweegt een CRM-selectiepakket samenstellen. Vraag heb aan en na een aantal korte vragen kunnen wij uw waslijst aan leveranciers reduceren tot maximaal negen.

Vraag het CRM-selectiepakket hier kosteloos aan, u heeft hem binnen een week in huis!

 
Bron: CRMcentraal