Over niet al te lange tijd moet ook bij e-mailingen naar bedrijven rekening worden gehouden met telecomwaakhond de Opta. Ontvangt deze vijf klachten over misbruik van e-mail door uw bedrijf, dan kunt u een bezoekje verwachten waarbij u kunt aantonen toestemming te hebben gekregen voor het verzenden van die mail. De Nederlandse CRM-leverancier Winris speelt hier op in door de registratie te faciliteren in het CRM-systeem.
Winris zegt uitgebreid te hebben overlegd ‘met ter zake deskundige juristen’ om een sluitende registratie van de verkregen toestemming tot mailen (Opt-in) te faciliteren binnen het CRM-systeem. Hiermee kun je als bedrijf bij zo’n bezoekje van de Opta aantonen dat er zorgvuldig wordt omgesprongen met het versturen van commerciële e-mailings.
Registeren van aanmeldingen voor mailingen binnen de nieuwsbrief op websites kan auitomatisch. Aanmeldingen of bevestigingen die (los) via mail binnen komen, of post of telefonische toezeggingen om aan een mailinglist te worden toegevoegd, kunnen handmatig in het CRM-systeem worden ingegeven. Winris geeft wel aan dat het verstandig is om in alle gevallen na de aanmelding te vragen deze te nogmaals te bevestigen (Double Opt-in), wat weer automatisch via Winris CRM kan verlopen. Binnen de module E-marketing van de leverancier is overigens al geregeld dat personen die aangeven geen mail te willen ontvangen, ook door het systeem geblokkeerd worden voor commerciële mailingen.
Bron: ITcommercie