Een ruime meerderheid van de bedrijven die erp gebruiken, moet voortdurend meer geld uitgeven om de applicaties aan te laten sluiten op veranderende zakelijke behoeften. Daardoor voelt 70 procent van de it- en businessmanagers zich gevangen in een oneindige erp-kostencyclus.
Dat blijkt uit onderzoek onder 870 it- en businessmanagers in 83 landen dat Technology Evaluation Centers (TEC) in opdracht van de Nederlandse softwareproducent Unit 4 Agresso heeft uitgevoerd.
Wereldwijd heerst grote ontevredenheid over erp, zo blijkt uit het onderzoek. Zo zegt een derde van de respondenten dat hun erp-leverancier geen effectieve middelen biedt om zaken te doen.
Ook weinig flexibele erp-systemen zijn veel managers een doorn in het oog. De gebruikers moeten zich in de praktijk vaak aanpassen aan het systeem, niet andersom. Hierdoor wachten bedrijven vaak langer met strategiewijzigingen.
Met name dynamische organisaties hebben onder dit probleem te lijden. “De groeiende erp-gerelateerde frustratie onder managers geeft duidelijk aan dat traditionele erp-systemen niet geschikt zijn voor organisaties die regelmatig veranderen”, meent Ton Dobbe van Unit 4 Agresso.
Bronnen: ERPcentraal & InfoWorld