Microsoft rekent op zijn traditionele sterkte – een gebruiksvriendelijke interface – om zijn grote concurrenten in de ERP-markt van antwoord te dienen. Het softwarebedrijf integreert daarvoor zijn Dynamics ERP-software met zijn Office- en SharePoint-kantoorsoftware. Plannen om het diverse ERP-gamma samen te brengen tot één product, verhuizen naar de achtergrond.
Op Convergence in San Diego, de gebruikersconferentie voor Microsoft Dynamics, gaf Microsoft een update van zijn plannen op het vlak van bedrijfstoepassingen. Onder de naam Dynamics bracht Microsoft in 2005 vijf pakketten samen: de ERP-pakketten Navision, Axapta, Great Plains en Solomon (de laatste twee vooral in Amerika populair) en het eigen Microsoft CRM. Die vijf groeien langzaam naar elkaar toe. Maar tijdens Convergence kwam geen uitsluitsel over hoe en wanneer dat precies zal gebeuren.
Het voornaamste nieuws ligt dan ook op het niveau van de gebruikersinterface, met de lancering van Microsoft Dynamics Client for Microsoft Office and SharePoint Server. Met deze software wil Microsoft de ERP-software uitbreiden naar meer gebruikers binnen een onderneming, die toegang kunnen krijgen tot ERP-gegevens via Office-pakketten zoals Excel.
Microsoft Dynamics Client for Microsoft Office and SharePoint Server omvat een twaalftal afgewerkte modules die gebruikmaken van Office en SharePoint Server, maar ook een licentie op SharePoint Server 2007 en de mogelijkheid om bijkomende toepassingen te ontwikkelen die gegevens uit Dynamics kunnen halen. De software kost 195 dollar per gebruiker voor een basisversie of 395 dollar voor een uitgebreidere versie.