Bouwbedrijf Groothuis Woningbouw is de specialist in het ontwikkelen, produceren en bouwen van woningen. Thans heeft het bedrijf 250 mensen in dienst, maar Groothuis heeft een groeiambitie. Om dat te verwezenlijken was het voor Groothuis noodzakelijk om haar bedrijfsprocessen te integreren en daardoor beter te beheersen.
Onlangs heeft Groothuis Woningbouw gekozen voor Microsoft Dynamics AX van Pulse. Deze brancheoplossing dient ter ondersteuning van haar groeiplannen. Om deze beoogde groei en de operationele kosten te reduceren, ging Groothuis Woningbouw op zoek naar een geïntegreerde en flexibele oplossing, die de plaats van het huidige systeem moest innemen. De mix van disciplines bij Groothuis vormde de uitdaging. Het intensieve selectietraject leidde tot de keuze voor Pulse. “Pulse maakte iedere keer de verwachtingen waar”, aldus Loek Wessels, Manager Finance & Control van Groothuis.
Meerdere oorzaken
Zowel de veranderende markt als een verouderde, gefragmenteerde automatisering bracht Groothuis er toe om het bestaande IT-landschap te vervangen door een geïntegreerde totaaloplossing. “Binnen Groothuis stonden afdelingen op een eiland als het gaat om de automatisering. Door de crisis binnen de bouw zagen we dat de markt veranderde en de noodzaak groeide om processen te integreren.” De veranderende marktomstandigheden vereiste ook een andere manier van plannen. Wessels: “Binnen ons unieke bouwconcept is planning essentieel. Het bouwproces en ons logistieke concept zijn zo strak, dat we in tien dagen de woningen glas en waterdicht hebben en binnen drie maanden de woningen opleveren.” Ook de buitenwacht, bijvoorbeeld particulieren en business partners, had invloed op de behoefte van Groothuis aan een geïntegreerde ERP-oplossing. “We moeten veel sneller kunnen reageren op klantvragen en klantgerichter werken, want we zagen door de crisis de concurrentie toenemen. Klanten verwachten sneller de offerte. Daarnaast ontbrak het ons, door de versnipperde automatisering, aan goede stuurinformatie.”
Groothuis streeft ernaar om haar klanttevredenheid te verhogen met Microsoft Dynamics AX. Wessels: “Door de integratie van bedrijfsprocessen zijn we uiteindelijk in staat om onze service en daarmee de klantverwachting te verbeteren.”