Software as a Service (SaaS) is waarschijnlijk het meest voorkomend model van cloud computing die wordt gebruikt in het bedrijfsleven. Dit is niet alleen omdat de kosten beduidend lager zijn dan andere opties, maar het is makkelijker op te pakken. Het is dezelfde software, maar komt wel van elders, met weinig effect op de gebruiker.
Maar de beslissing moet nog worden genomen om te kiezen welke applicatie een bedrijf kan runnen ‘als een service’ om de troebele wateren voor zich te testen. Customer Relationship Management of CRM lijkt de meest voorkomende keuze te zijn voor diegenen die pas beginnen.
Het is dan ook niet verrassend dat veel softwarebedrijven snel zijn gesprongen op de kans van het aanbieden van een CRM-product als een cloud service. Van de moderne moguls van Salesforce via de traditionele trenders bij Microsoft, is er een scala van cloud CRM aanbiedingen gereed voor de klant om uit te kiezen.
Deze week werd een andere keuze toegevoegd op de stapel van Fujitsu. Het Japanse bedrijf is gestart met wat het een ‘Business Solution Store’ noemt, om ISV’s enterprise applicaties te bieden als een service. Echter, om de nieuwe onderneming te starten, heeft het zijn eigen CRM SaaS-app geïntroduceerd.
Het blijkt dat de aanvraag eigenlijk is ontwikkeld voor Fujitsu om binnenshuis te gebruiken. Laurent Lachal, senior analist bij Ovum, heeft het bedrijf ontmoet bij zijn user evenement in München, en vertelde dat Cloud Pro het bedrijf koos om zijn eigen CRM te ontwikkelen na de vergelijking van de functionaliteit en de beschikbare prijs.
Dus, na de de concurrenten geanalyseerd te hebben en besloten te hebben dat het het werk liever zelf kan doen, kan Fujitsu toch wel concurreren met de meer stabiele Saas leveranciers op de CRM markt?
Ten eerste is er een probleem met Fujitsu die zo sterk gericht is op Japan. Lachal is overeengekomen dat verbeteringen waren aangebracht aan haar wereldwijde activiteiten na de oprichting van de Global Business Unit, maar het profiel in andere landen was niet zo prominent.
Lachal zegt:“In terms of a service provider, Fujitsu is strong in Japan, but outside it is just not so well-know. They are getting their act together and becoming more aggressive in growth areas – such as moving to the BRIC (Brazil, Russia, India and China) markets. We could very well see them try and position their offering in less developed markets.”