Selecteer een pagina

De native mobiele CRM-applicaties, zoals Microsoft Dynamics CRM kan zorgen voor een verhoogde productiviteit van vertegenwoordigers. Volgens Rebecca Wettemann kan de leverancier hierdoor behoorlijk voor zijn op de concurrent.

Onderzoeksdirectrice Rebecca Wettemann van bureau Nucleus Research is van mening dat CRM-applicaties op mobiele apparaten, in de vorm van mobiele website, zorgen voor ongeveer 14,6 pocent productiviteitswinst. Deze productiviteitswinst kan nog meer toenemen wanneer de native op deze apps kan draaien.

Binnenkort zal Microsoft een native Dynamics CRM-client voor Windows Phone 7 lanceren. Momenteel wordt dezelfde applicatie ook gereed gemaakt voor Apple’s iOS, Android 2.2 en Blackberry.

‘Native apps werken prettiger’

Wetteman zegt: “Met native apps die volledig gebruik maakt van de eigenschappen die deze verschillende platforms kenmerken, is het gebruiksvriendelijker dan wanneer dit vergeleken wordt met een generieke client.”

Wetteman zegt: “Ik wil niet zeggen dat Microsoft hiermee direct voorop loopt, maar het hebben van kant-en-klare native clients is een goede stap. Geen andere leverancier kan hier op dit moment aan tippen, al zal ook de concurrentie dezelfde weg inslaan. We gaan zien dat alle leveranciers voor model-specifieke clients gaan kiezen.”

Volgens Wettemann is de stap van Microsoft logisch, want steeds meer klanten vragen  naar het gebruik van mobiliteit. Vooral het hebben van een native client is belangrijk, zegt ze. Zo was het eerder ook de retailer Kimberly-Clark die onlangs een maatwerk Salesforce CRM-applicatie uitbracht voor de iPads van zijn vertegenwoordigers.

Vooral de iPhone blijkt in trek

Wettemann zegt: “De laatste jaren is het gebruik van mobiele apparatuur door salesvertegenwoordigers sterk toegenomen. Ongeveer 67 procent van de door Nucleus geënquêteerde vertegenwoordigers  gebruikt een iPhone om een CRM-systeem te benaderen.”

Hoewel Microsoft zich momenteel bezighoudt op verschillende native applicaties voor de verschillende platforms, wil het bedrijf in de toekomst een enkele HTML5-client ontwikkelen die op ieder apparaat kan werken. Hoe lang dat nog gaat duren is nog niet bekend.