Selecteer een pagina

Cloud software lieveling Salesforce.com zorgde bracht de sociale business softwareruimte recentelijk in rep en roer met de introductie van twee nieuwe applicaties: één om bedrijven te helpen om intern betere werknemergemeenschappen te bouwen en een andere om hen te helpen om consistenter te worden met marketingstrategieën over sociale netwerken.

Salesforce Rypple wordt beschreven als een sociaal prestatiemanagement instrument. Het idee is dat bedrijven de mogelijkheid zullen krijgen om Rypple intern te gebruiken om bepaalde gedragingen te motiveren onder hun werknemers. Dus, bijvoorbeeld, als een verkoper zich bewust wordt dat een klantenservicemedewerker een belangrijke klant tevreden heeft kunnen stellen, kan hij die persoon publiekelijk bedanken. Als iemand een deal heeft gesloten en dat is bovendien snel gebeurd, kan zo iemand publiekelijk de eer krijgen. Dit soort berichten zouden verschijnen in een Salesforce Chatter feed. (Chatter is een interne instant messaging en broadcasting instrument net als Twitterm die mensen op de hoogste stelt van verschillende activiteiten.) Rypple kost $5 per gebruiker per maand.

De Salesforce website is een content managementsysteem voor het creëren van content die simultaan gepubliceerd kan worden op de websites, intranet portalen en sociale media voertuigen van een bedrijf. De applicatie ondersteunt verrijkte media zoals plaatjes, video en sociale widgets. Het idee is om content consistenter te maken. Het publicatieproces wordt tevens gemakkelijker. De website kost 1500 US$ per maand plus maandelijks 125US$ voor extra publicatielicenties en 20 US$ per maand voor extra contributierekeningen. Tot en met 30 april 2012 heeft Salesforce een promotie op de software.

De overstap onderstreept het versnellen van interesse in technologieën die bedrijven helpen om de beginselen van de betrokkenheid die samengaan met sociale media en sociale netwerken voor bedrijfsdoeleinden toe te passen.

Marc Benioff, voorzitter en algemeen directeur van Salesforce.com zei in een verklaring: “Salesforce.com ziet een niet te stoppen  vraag naar sociale ondernemingen, aangezien bedrijven hun klanten en werknemers met de dag socialer en mobieler worden. Met Salesforce Rypple en Salesforce Site.com zijn wij enthousiast dat bedrijven nu in staat zullen zijn om hun sociale ondernemingen uit te breiden om elke werknemer en klant te bereiken.”

Salesforce biedt al een aantal andere tools die gekenmerkt kunnen worden als een deel van de sociale onderneming. Deze bevatten:

  • Chatter, de messaging tool die al eerder is genoemd
  • Radian 6 voor het monitoren en de betrokkenheid van sociale media
  • Heroku, een tool om sociale mobiele applicaties te bouwen.

Salesforce is niet alleen in zijn zoektocht om tools voor bedrijven te bieden die geïnteresseerd zijn in het toepassen van sociaal media en netweken van business processen. Andere bedrijven zien Salesforce.com klantenbetrokkenheidplatform inderdaad als een ideale hub voor een deel van hun sociale media activiteiten.