Mondiale realisering bij dertig vestigingen, inclusief SAP Mobile Service
myBrand en zijn partner Acorel zijn door Marel gekozen voor de mondiale realisering van SAP CRM. Marel levert geavanceerde apparatuur, systemen en diensten aan de vlees-, vis- en pluimveeverwerkende industrie en heeft drie vestigingen over de hele wereld. De implementatie van de SAP CRM is een zeer grensverleggend project want ook de gloednieuwe CRM Mobile Service van SAP er deel van uitmaakt.
Als eerst zal Marel SAP CRM inzetten voor het onderhoudsbeheer van machines en systemen bij zijn klanten. De onderhoudsdiensten zorgen voor een derde deel van de totale omzet van het bedrijf. Omdat de vorige software niet meer optimaal functioneerde, is Marel op zoek gegaan naar een vervanger hiervan. SAP CRM kwam om de eerste plaats qua onderhoud, precies waar Marel naar op zoek was.
Martin Lohmeier, CIO/Group IT Director van Marel Food Systems, zegt: “We hadden al goede ervaring met myBrand voor onze SAP R3-omgeving, maar voor de implementatie van SAP CRM hebben we toch een tender uitgeschreven. De combinatie van myBrand en zijn partner Acorel kwam als beste uit de bus, met name vanwege de expertise op het gebied van onderhoudsprocessen en kennis van de oplossing. Samen dekken zij alle competenties af waar we behoefte aan hebben, terwijl hun concurrenten daar gaten lieten vallen.”
SAP Mobile Service
Marel heeft klanten die voornamelijk op relatief plaatsen zijn, waar er meestal slechts een slechte of peperdure netwerkverbinding beschikbaar is. Het is daarom belangrijk dat onderhoudstechnici alle belangrijke en actuele informatie op hun laptop hebben. De nieuwe SAP Mobile Service beschikt over deze mogelijkheid en is daarom ook onderdele van de SAP CRM-implementatie bij Marel.
Seger Theuns, Sales Marketing Directeur myBrand, zegt: “De implementatie van SAP CRM bij Marel is een bijzonder project door de samenwerking met Acorel en de integratie met het nieuwe SAP Mobile Service, waardoor het ook de aandacht van SAP zelf heeft. myBrand is weliswaar hoofdaannemer, maar trekt met Acorel als gelijke partner op. Acorel en myBrand brengen samen CRM-expertise in, myBrand voorziet daarnaast in het project management en de SAP integratiekennis. Een uitdagend aspect van dit project is dat SAP CRM uiteindelijk geïntegreerd moet worden met Oracle PLM, Axapta en SAP ECC, waar wereldwijd nog maar weinig ervaring mee is opgedaan.”
Taco Schallenberg, directeur van Acorel, zegt: “Vooral de sales, service en marketingafdelingen van Marel hebben behoefte aan een mobiele CRM-oplossing. Bijzonder aan dit project is dat we aan die behoefte kunnen voldoen door als een van de eersten SAP CRM en SAP Mobility te integreren. Ook het verbinden van de verschillende landenorganisaties van Marel is een interessante uitdaging. Acorel en myBrand vullen elkaar uitstekend aan, waardoor we samen alle kennis en ervaring kunnen bieden waar Marel behoefte aan heeft.”
Voor de totale invoer van SAP CRM is ongeveer 2 jaar uitgetrokken. myBrand, Acorel en Marel zullen enkele maanden aan het prototype van deze oplossing. De uiteindelijke oplossing zal heel binnenkort worden gebruikt. Hierna zal SAP CRM ook bij de dertig internationale filialen van Marel worden ingevoerd. Marel verwacht heel snel te komen aan een functionele verdieping en integratie van SAP CRM met het SAP R3 ERP-systeem van Marel. Bij dit totale proces zal er gewerkt worden met myBrand en Acorel.