Selecteer een pagina

Een actiepunt van de geleidelijke groei van SaaS (Software als een dienst) overnemend, biedt Sage klanten die hun ERP (enterprise resource planning) software op locatie besturen, de mogelijkheid tot abonnementtarieven.

Het abonnementmodel is universeel in de SaaS wereld, waar klanten gewoonlijk een maandelijks bedrag betalen per gebruiker. Het is op lange termijn niet perse goedkoper dan traditionele permanente licentiering en onderhoudskosten, maar abonnementsklanten voorkomen wel dat zij van tevoren grote sommen geld moeten ophoesten voor licenties.

Joe Langner, uitvoerend ondervoorzitter van middelgrote ERP en CRM oplossingen, Sage North America zegt: “Abonnementsprijzen worden steeds doordringender en kasstroom is nog steeds heel belangrijk voor onze klanten.”

In eerste instantie is de abonnementsprijs voor de 100, 300 en 500 ERP-producten van Sage, die voorheen bekend stonden als Mas 90 en 200, AccPac en Mas500. Andere producten in de portefeuille van Sage zullen die mogelijkheid nog krijgen.

De kosten beginnen bij 65 US$ per gebruiker per maand voor financiën, 99US$ per gebruiker per maand voor financiën en distributie en 150 US$ per gebruiker per maand voor financiën, distributie en productiemodules. Add-ons zoals BI (business intelligence) zijn ook beschikbaar.

Klanten kunnen tevens gehoste ERP-abonnementen krijgen tegen bijbetaling. Alle abonnementsgebruikers zullen Sage’s hoogste niveau Gold ondersteuning krijgen.

Langner zei dat traditionele licenties nog steeds beschikbaar zullen zijn.

Hij zei verder dat SaaS-leveranciers eisen van klanten dat die zich voor tenminste een jaar aanmelden. Sage vereist dat niet, maar zal een klanten een 120-dagen meldtijd geven “zodat de technologie tot rust kan komen” van hun websites.

Sage voert het grootste deel van haar activiteiten via partners en dat zal volgens Langner met het abonnementsmodel zo blijven. Terwijl andere leveranciers hun partners hebben verplicht op van tevoren licenties te kopen en die daarna verder te verkopen aan klanten, in de vorm van abonnementen, maar Sage pakt dit niet zo aan. In plaats daarvan, zullen partners een commissie krijgen op abonnementsverkopen.

Eén voordeel van permanente licenties is het feit dat klanten zelden de adviesprijs betalen en de verkopers zijn meestal bereid fikse kortingen te bieden, omdat ze weten dat het grootste deel van het geld gemaakt zal worden via de jaarlijkse onderhoudsbetalingen.

Volgens Langner heeft Sage, als vervanger voor het afdingproces, kortingen “ingebouwd” op abonnementprijzen die gebaseerd zijn op de grootte van de overeenkomst.

Langner vervolgt: “Hoewel Sage gelooft dat abonnementen het “aantrekkelijkste voor nieuwe klanten” zullen zijn, zijn deze voor een ieder beschikbaar. Als zij onderhoud willen annuleren en omzetten, kan dat absoluut.”

Analist Frank Scavo, managing partner van het IT-adviesbureau Strativa zei: “Gebaseerd op de publicatieprijzing van Sage, is het abonnementsaanbod niet heel erg genereus. Volgens mij lijkt het erop alsof een abonnement alleen zinnig is voor bedrijven die niet zeker weten of zij na twee of drie jaren willen doorgaan met de software.”

Zij die van plan zijn om de software langer te gebruiken, worden volgens Scavo geadviseerd om te kiezen voor traditionele licentiering.

Scavo voegde toe: “Sage zal waarschijnlijk onderhandelen over abonnementsovereenkomsten net zoals alle leveranciers onderhandelen over licentiekosten. Als je een beter abonnementsaanbod kan krijgen dan hetgeen Sage heeft gepubliceerd, zal de overeenkomst verstandiger zijn. Ik zou kopers adviseren om zowel over een licentieovereenkomst als een abonnementsovereenkomst te onderhandelen en hun eigen vijf-, zeven- of tienjarige totale kosten te bekijken om na te gaan welke voor hun specifieke situatie het beste is.